Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Krvavý úplněk
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Jak se Jean Van Hamme v úvodu sám dobrovolně a bez mučení přiznává, původní nápad nevzešel z jeho hlavy, alebrž je založen na skutečném příběhu, který kdysi vyslechl v restauraci. V tom příběhu se praví, že během jedné svatební hostiny nabídl majitel restaurace hostům jako předkrm rajčata plněná krevetami, které byly všechno možné, jenom ne čerstvé. Když na to snoubencův otec upozornil a domáhal se výměny za jiný pokrm, hostitel odmítl, načež se celá společnost zvedla s úmyslem změnit lokál. Rozezlený majitel restaurace, kterému hrozil ušlý zisk za svatební hostinu, zareagoval velice pohotově. Zamkl na toaletě nic netušící nevěstu a tchánovi pak zamával před nosem klíčem s nekompromisním ultimátem: nevěsta nebo účet.

V tom původním příběhu nakonec všechno dobře dopadlo. Tchán před takovým výběrem rezignoval, hosté se vrátili ke stolům a nakonec se skvěle bavili do pozdních hodin. Van Hammemu to ale nedalo a okamžitě si položil otázku: A co kdyby ten tchán nebyl býval ustoupil, co by se dělo pak? A jako správný comicsový scénárista si na tuto otázku sám odpověděl – ve spolupráci s Hermannem Huppenem, na ploše čtyřiapadesátistranového kresleného příběhu.

Ve Van Hammeho verzi nese ženichova rozvětvená rodina příjmení Maillard, nevěsta pochází z rodiny Cazeville. Účastníků komorního krvavého dramatu je celkem třicet, nesmiřitelným tchánem počínaje, personálem a náhodnými hosty venkovského hostince pokračuje a psem Rieslingem konče. Jejich portréty a stručné životopisy si můžete prohlídnout a přečíst ještě než se pustíte do samotného comicsu, neboť toto dílo je pojato skutečně velkoryse a výpravně (přinejmenším v polské verzi, kterou jsem měl v ruce). Skvělým bonusem jsou i dvě fotografie autorů, symbolicky soupeřících nad rajčetem plněným krevetami…

Základ zápletky jsem již naznačil, takže asi nemá smysl hrabat se v ní dál. I bez mého sýčkování je vám určitě všem jasné, že dobře to dopadnou nemůže. Van Hammeho verze je podstatně krvavější a depresivnější, než původní úsměvná historka. Hodně se v ní střílí, zastrašuje, zajímá a týrá, ba dojde dokonce i na granáty (!). Van Hamme neopomněl ani detailní psychologii postav a spletité rodinné vztahy (v mezích normy, samozřejmě, přece jenom to má necelých 60 stran), z nichž někdy plyne mnohem více bolesti a utrpení, než ze střelných ran a spálenin.

Jestliže je Van Hammeho scénář ukázkou dokonale zvládnutého řemeslného psaní, Hermannova kresba může sloužit jako příklad precizní, nápadité a náladotvorné výtvarné stránky. Kdo jste třeba jenom jednou prolistoval česky vydaného Jeremiaha (Puška ve vodě), nemusím vám nic dalšího říkat. Pro ty, kteří Jeremiaha neviděli, uvedu, že se jedná o svéráznou kombinaci kresby a malby vyvedenou v nezvykle měkkých a detailně tónovaných pastelových barvách, které dávají předmětům a postavám mimořádně plastický vzhled. Speciální kapitolou samou pro sebe jsou noční výjevy, které prakticky postrádají obrysovou linku a téměř výhradně staví na kontrastu již zmíněného barevného tónování. Ačkoliv mně osobně příliš nesedí jeho obličeje (ženy kreslí zásadně ošklivé), je potřeba přiznat, že jsou docela charakteristické a dobře odlišitelné a v té třicítce postav se ani na chvíli neztratíte, ani když si nepřečtete úvodní biografie.

Pokud od comicsu vyžadujete, aby v něm pobíhali superhrdinové v obtažených trikotech, nebo se v něm dělo aspoň něco nadpřirozeného, budete zřejmě zklamáni. Krvavý úplněk (doslova by se originální název „Lune de Guerre“ přeložil nejspíš jako „Válečný měsíc“, ale to zní blbě, proto i Poláci zvolili přebásnění na „Krvavá hostina“) je realistický až do posledního písmenka a kapky barvy. Vypráví o obyčejných lidech, zaslepených vlastní pýchou a neústupností, kterým se události poněkud vymkly z rukou. Nestaví na fantasmagorických nápadech, sofistikovaných zápletkách ani vizuálních divech. Vypráví jenom o tom, jací my lidé opravdu jsme a jakých nesmyslných činů jsme občas schopni.

Každopádně je tento comics ukázkou profesionálně odvedené práce. A není divu, když se nad ním sešli dva z nejuznávanějších evropských comicsových profesionálů.



Scénář: Van Hamme
Kresba: Hermann Huppen
Vydal: Dupuis, 2000
Polské vydání: Egmont, leden 2003
Turlogh (20.03.2003)
ogre [11:48:34 20.03.2003]
Moja svadba bola v pohode, to asi kvoli tomu ze sme nemali paradajky plnene krevetami :-)

1997 - 2005 © comX.cz