Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Pět největších comicsových dogmat
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Určitě se vám to už taky někdy stalo. Bavíte se s relativně inteligentním a soudným člověkem, když tu najednou přijde řeč na vaše hobby – comicsy. V tu chvíli se pohled toho druhého zatvrdí, nebo se v něm naopak objeví jiskřička výsměchu. Po prvním ironickém komentáři vzneseném na téma obrázkových příběhů mu položíte otázku, proč je jeho názor tak přehlíživý a on vás srazí do kolen jednou z níže uvedených nabiflovaných hlášek, které ze všeho nejvíc připomínají xenofobní hesla šířená totalitními médii a bezmyšlenkovitě opakované poslušnými a nevědomými masami.

V pozadí všech těchto mylných výroků leží samozřejmě nevědomost, protože lidé s oblibou pronášejí komentáře i na témata, o kterých nic nevědí a nemají s nimi vlastní zkušenost. Důsledkem nevědomosti je pak nepochopení, které zase vede k špatné interpretaci neúplných faktů (znáte tu historku a třech mudrcích a slonovi za plentou?).

Když jsem tak o těchto comicsových dogmatech přemýšlel, získal jsem dojem, že jejich společným jmenovatelem je nepochopení té úplně nejzákladnější charakteristiky comicsu, a že tedy na většinu z nich se dá použít stejný protiargument, což také hodlám demonstrovat v této úvaze.

Dogma první: „Comicsy jsou pro děti“
Protiargument: „Comics není termín na ohraničení věkových kategorií, comics je médium!“

Comicsy nejsou O NĚČEM nebo PRO NĚKOHO. Comics je způsob vyjadřování, médium a jako takový může nést jakékoliv poselství. Samozřejmě, že mnoho comicsů JE určeno dětem, nebo spíš dospívající mládeži, nejspíš proto, že nedospělci jsou k tomuto médiu vnímavější (jak dokazuje Scott McCloud v „Understanding Comics“, má to něco společného s vnímáním a způsobem vyjadřování představ formujícího se mozku). Stejně tak však existují i comicsy pro dospělé, a to ne jenom ve smyslu „18+“ (čili mládeži nepřístupno), ale i ve smyslu myšlenek či problémů, které jsou v nich probírány a které by teenagerovi moc neřekly.

Potřebujete příklady? Co takhle Bilalova Nikopolská trilogie (nebo cokoliv jiného od Bilala), Gaimanův Sandman, Ottův Exit, Spiegelmanův Maus?

Dogma druhé: „Comicsy jsou o superhrdinech v barevných obtažených kostýmech“
Protiargument: „Comics není žánr, comics je médium!“

Tento mylný názor vzniká převážně přeceňováním významu americké scény. Jistě, americký comics byl patrně nejstarším masově rozšířeným odvětvím tohoto média, ale jeho role dávno není (a v mnoha oblastech nikdy nebyla) dominantní. Viděli jste snad někdy nějaký francouzský, španělský, italský nebo japonský comics o superhrdinech? Každá oblast má svoje specifika, Francouzi thrillery, Japonci velké roboty, Italové horrory, atd. Superhrdinové – jako specialita Spojených států amerických – tvoří jenom zlomek všech možných typů postav, o kterých se píšou a kreslí comicsy a jsem dokonce přesvědčen, že kdyby se to spočetlo procentuelně, možná by jejich podíl na celkové produkci nebyl ani tak velký.

Historický vývoj bohužel skutečně vedl k tomu, že okostýmovaní superhrdinové se stali jakousi ikonou tohoto média a v hlavách mnoha lidí figurují dodnes jako jeho jediní představitelé (jenom pro zajímavost, měl jsem jednou možnost shlédnou vědomostní soutěž, ve které byl comics přímo definován jako „kreslené příběhy o hrdinech v kostýmech vládnoucích superschopnostmi“). Nemá asi smysl vyjmenovávat zde comicsy, jejichž hlavními postavami nejsou superhrdinové, zajisté jich všichni znáte mraky. Nezbývá, než proti tomuto názoru systematicky bojovat rozšiřováním obzorů čtenářů i laické veřejnosti.

Dogma třetí: „Comicsy jsou plné násilí“
Protiargument: „A které médium dnes není!“

Jednou z hlavních předností comicsu je jeho schopnost vyjádřit dynamickou akci statickým obrázkem. Je proto pochopitelné, že mnoho comicsů tíhne k tomu zobrazovat příběhy plné akčního děje. U takových příběhů se pak samozřejmě nevyhnete zobrazování násilí a utrpení, ať už prvoplánově samoúčelného, nebo jako nezbytného průvodního jevu vyžadovaného logikou děje (třeba i při zobrazování skutečných událostí).

Násilí dnes najdete skutečně ve všech médiích: v televizi, v knihách, v kině, v rádiu. Tlačí se na nás ze zpráv, z billboardů, z obalů jídla, prostě odevšad. Bylo by trochu divné, kdyby v comicsech nebylo. Můžeme se samozřejmě dohadovat, jestli je v comicsech násilí víc než v jiných médiích (podle mě ne), pořád to však ani zdaleka neznamená, že by VŠECHNY comicsy byly o krvi, násilí a zabíjení. Existují stovky comicsů, které se bez násilí obejdou.

Příklady? Tak třeba mnoho humoristických sérií (Kid Paddle, Titeuf, Cubitus, Gaston) a taky celé haldy mangy (Oh! My Goddess, Ahoj, Michaeli!, některé práce Osamu Tezuki, sportovní mangy, atd.). Všimněte si, že jsem se ani nemusel uchýlit k špinavému triku, kterým by bylo vyjmenovávání vysloveně dětských sérií.

Dogma čtvrté: „Comicsy jsou pro negramotné a nevzdělané“
Protiargument: „Comics není nálepka pro odlišení obtížnosti textu, comics je médium!“

Tak toto dogma je snad nejhloupější ze všech a zaslouží si jako protiargument spíš ránu pěstí do zubů, než filozofickou debatu. Jak zde opakuji pořád dokola a do zblbnutí, comics je médium a v každém médiu najdete všechny druhy textu nebo mluvy, náležící dané situaci či cílové skupině. Pokud je dílo určeno dětem, bude jazyk jednoduchý, pokud je určeno běžnému obyvateli, bude jazyk průměrně obtížný a hovorový, pokud je určeno vědcům, bude plné odborných termínů, atd.

Slyšeli jste snad někdy někoho tvrdit, že by televize byla pro infantily, protože v ní běží dětské pořady? Slyšeli jste někdy někoho tvrdit, že by literatura byla jenom pro romantické retardy, protože se vydávají romány červené knihovny? Slyšeli jste někdy někoho tvrdit, že by obrazy byly jenom pro úchyly, protože jsou na nich občas nahaté ženské? Třikrát ne? Tak proč má kde kdo potřebu používat tento argument proti comicsům?

Že v nich není tolik písmenek, jako v průměrně tlustém románu? A kolik písmenek je v průměrné básnické sbírce? Jsou milovníci poesie rovněž negramotní nevzdělanci?

Ať už by toho textu v comicsu bylo jakkoliv moc či málo, pořád je to text, a tudíž argument o neschopnosti číst nemá tak jako tak opodstatnění. Pokud jde o náročnost textu a nároky kladené na čtenáře, jak už jsem řekl, to záleží od situace. Nebudu uvádět příklady politických, filozofických, historických a dalších comicsů, které vám bez patřičného vzdělání a znalostí dají pořádně zabrat, ale věřte, že existují a není jich málo. Jenom jako příklad používaného jazyka uvedu historku, která mě osobně dost pobavila. Samuel R. Delany, autor úvodníku k sandmanovskému booku „A Game of You“, rodilý mluvčí, slavný spisovatel a určitě žádný hlupák, se bez rozpaků přiznává, že si jedno z Gaimanem užívaných slov musel jít najít do hodně dobrého výkladového slovníku (mimochodem, já ho v tom svém ani nenašel)…

Jak to tedy bylo s tou negramotností?

Dogma páté: „Manga – to je porno!“
Protiargument: „Manga není žánr, manga je médium!“

Manga je jenom jeden ze způsobů, jak dělat comics, a proto se na ni vztahují stejné pravdy jako na ostatní odvětví. Je to prostě médium, které pokrývá celou škálu žánrů, ba dalo by se možná říct, že pokrývá škálu širší, než třeba americký a francouzský comics.

To je vidět i v oblasti erotiky, ve které jdou některé japonské záliby a úchylky daleko za hranici běžného vkusu. Součástí japonské „zvláštnosti“ je právě velká popularita erotiky kreslená, čili hentai, která se na západě zas tak často nevidí, a tím spíš tento aspekt japonského comicsu bije do očí. Není se proto čemu divit, že když do nějaké krajiny mangou neposkvrněné (rozuměj ČR) nějaká manga nebo zkazky o ní dorazí, zpravidla se jedná o ukázky toho nejpodivnějšího, nejvíc šokujícího, což je samozřejmě hentai. Ačkoliv hentai činí jenom zlomek celkové produkce mangy (nejspíš srovnatelný s podílem erotických časopisů v stáncích PNS), běžný konzument si pak udělá rovnítko manga=porno a tím to pro něj končí. Takovýto závěr je však zhruba stejně smysluplný, jako časopis=porno.


Napadají vás další dogmata, o která by bylo možné tento seznam rozšířit? Dejte mi vědět, třeba z toho jednou uděláme desatero. Jsem ale přesvědčen, že odpověď na všechny dogmatické výroky bude pořád stejná: COMICS JE MÉDIUM!!! Plně rozvinuté a obsahující všechny žánry a jako takové dává komukoliv možnost, aby si v něm vybral dle vlastní chuti, nálady a zájmů.
Turlogh (27.03.2003)
abe [17:06:46 27.10.2004]
popis: kancelária, bile steny, sterilný nábytok, čierné saka a kostýmy, upravené účesy, šedé komentáre zákonnikov, klimatizovaný vzduch, ticho a príšerna pracovná disciplína. akcia: 2 sandman comxi na mojom stole to vždy osviežia dávkou fantázie a nech ostatní " zhnijú" bez snov!

Rankir [23:41:25 10.04.2003]
Turlogh: Ja ho neznam moc, jen jsem neco slysel - solovky, ke je jako Vintersorg a pak neco - tusim - Otyg... Potreboval bych si to pujcit a poslechnout poradne, ale pripadalo mi to fakt dobry... Jinak Skandinavci - zrovna jsem si pritah Sonatu Arcticu a je to dabelsky rychly, melodicky a i kdyz dost prvoplanove hitovy, hodne dobry...:)))

Turlogh [17:54:28 10.04.2003]
Rankir: Vintersorg zpiva na poslednim albu Borknagaru (Empiricism), protoze jejich puvodni zpevak a basak Vortex je opustil kvuli Dimmu Borgir. Nejdriv jsem se te zmeny bal, ale je to vyyyborny!!! Fakt se tam jeho vokal perfektne hodi, zvlada melodii i chrapot a zpivat docela umi. A pokud jde o jeho solovky, mam doma jednu (Odemarkens son) a dost se mi to libi.

Rankir [10:24:34 08.04.2003]
Turlogh: BTW, ten tebou zmineny Borknagar - nema s tim neco spolecnyho Vintersorg? Co jsem od nej slysel, to me dost bavilo...

Turlogh [17:48:51 07.04.2003]
Zombik: A s tou poznamkou, ze bych to mel publikovat jinde, mas samozrejme pravdu. Ale mne se libi tady. :-)

Turlogh [17:48:03 07.04.2003]
to Zombik a fuckenbrau: Ne, jak uz jsem napsal, death a podobne chlivy opravdu nemusim. Stejne jako Rankir jdu tvrde po melodii. Nevadi mi chrapot a skrek - proto posloucham melodicky black - ale "muzika" zamenitelna se silnicnim provozem nebo hlucnejsi prackou mi opravdu nic nerika. Sorry. :-)

fuckenbrau [11:30:26 07.04.2003]
-> Turlhg: Hoho, tak chropění pána nebere :) Co třeba Nasum, Rotten Sound, Contrastic, Mortician? A Nebo třeba nová vlna z ameriky? Slipknot, Soulfly, Coal Chamber?

Rankir [14:48:24 05.04.2003]
Zombik: Taky jsem to psal vejs - mam rad tvrdou muziku, ale musi to byt muzika predevsim melodicka. A to jsem v deathmetalu tak nejak nenasel. Navic mam rad zpev a nebere me chropteni...:))) Takze si radsi dam treba Hammerfall nebo ty Guardiany a Nightwish...:)))

Zombík [13:49:53 05.04.2003]
Turlogh,Rankir:Blind Guardian sou fajn-ale vy posloucháte samý pohodičky-co třeba Cannibal Corpse(death metal),Utopie(grindcore) a jiný?

Zombík [13:46:37 05.04.2003]
Turlogh:Mě je 14.Ottův Exit považuju za skvělou věc,u Sandmana sem čekal akci(ke svý smůle)-od dvojky vym co čekat,dvojku Nikopola si koupim a trojku možná(jednička je moc o politice).A publikuj to někde jinde,kde todle nevědí všichni(www.fantasyplanet.cz a jinde...).

Vojta [21:45:15 04.04.2003]
to Zack: Sorry, to je nedorozumění, to o té komerční úspěšnosti jsem tam dal jen navíc; comics je samozřejmě z formálního a obsahového hlediska zcela rovnoprávný s ostatními "médii". Chtěl jsem jen upozornit na to, že tento termín se mi zdá (z již výše popsaných důvodů) trochu nešťastný. Jinak ale s obsahem článku (až na to zařazení mangy jako média) bezvýhradně souhlasím.

A ad umělecká forma: Opět nedorozumnění, tentokrát z hlediska specifikace a pochopení termínů. Totiž ten termín "umělecká forma" to není nějaký můj výmysl, ale termín zcela oficiální a používaný. Umělecká forma je totiž jednoduše třeba právě film, divadlo, výtvarné umění, sochařství atd. Takže tohle jsou ty umělecké formy. Dnes je jich uváděno přibližně okolo deseti (bohužel většinou bez comicsu:-( ). Jinak umělecká forma rovná se také termínu umění (comics má být právě tím devátým), což ovšem samozřejmě rozhodně nijak neznačí jestli ten její konkrétní zástupce je "umění" z hlediska uměleckých kritiků a nebo jde "jen" o komerční mainstream. Takže si myslím, že je tento termín "umělecká forma" zcela odpovídající a správný (navíc když i v Manifest comics z počátku devadesátých let je tak comics označen (a to dokonce velkými písmeny:-)))

Zack [14:22:27 03.04.2003]
Vojta: nevydrzel sem :)

1) comics je medium. Prijde mi znacne nestastne srovnavat media podle komerni uspesnosti. Comics je proste medium, ne lepsi, ne horsi, proste jine.
2) pokud oznacis comics za umeleckou formu, tak tim zapominas na veskery komercni mainstream. Tam opravdu o zadne umeni nejde... Pokud tedy z "umelecka forma" odstranis konkretizujici "umelecka" zbyde ti forma, tedy medium...

Vojta [14:08:02 03.04.2003]
to Turlogh: V tom případě se pak ale ptám po důvodu těchto komentářů když to stejně nakonec proberem v Krakatitu. V tom případě je možná lepší mlčet a ne říct jenom, že se mýlím. To jsem taky mohl říct, že se ve svých závěrech mýlíš a dál to neokecávat:-) Bylo by to jednodušší, ale stejně naprd:-) Mno, možná je chyba pouze v používaných termínech. Pokud bych médium bral v tom užším smyslu jako skutečně jen ten nosič: papír, rádiová vlna, televizní signál, tak je skutečně nejdokonalejší (z komerčního hlediska) film. Pokud, ale vezmu médium podle určujících hledisek vyjadřovacích (obrázky, text, pohyblivé obrázky), tak už jde samozřejmě o zcela rovnoprávné formy (dané systémovými rozdíly). Takže to o tom filmu neber nijak vážně; bylo to jednoduše jen takové vysvětlení navíc pokud by se to bralo v tom užším významu. Oba tyto termíny (umělecká forma i médium) se jistě dají používat souběžně. Jen se mi to označení médium zdálo příliš zjednodušující a obtížně přesně interpretovatelné (právě ten problém shodnout se na tom co to je; to u umělecké formy odpadá). Toť vše.

Jo, ale za tou mangou si stojím: díváš se na celý problém moc jednoduše a ne dostatečně do hloubky, když mangu pokládáš za médium (možná právě pro ten ne příliš vhodný interpretačně "rozvolněný" termín médium).

Skull [03:05:17 02.04.2003]
Já používám pro komiksy termín "grasena", což je zkratka pro: grafická sekvenční narace. Tak to koukejte všichni odteď používat, ať se to vžije a nikdo si z nás už neutahuje! :)

Turlogh [18:13:04 01.04.2003]
Vojta: Mylis se, a to hned v nekolika bodech, ale nemam silu ti tady pisemne vysvetlovat proc a v cem. Sorry. :-)

johni: :-)))

johni [18:09:17 01.04.2003]
už vim jak převědčit aliasse že romové nejsou špatný: rom není označení člověka co krade a nemá prachy, rom je médium!!!! ;-))

Turlogh [18:06:11 01.04.2003]
Rankir: Vidim, ze jedes hlavne v melodice, to je dobre. :-) Iron Maiden a Blind Guardian mam i na tricku, je to klasika, a navic porad pekelne dobra, to se neda svitit. Death, trash, grind-core a podobne chlivarny rovnez nemusim, ale mam velice rad melodicky black. Hodne vysoko davam veci jako Borknagar, Dimmu Borgir, Cradle of Filth, Children of Bodom, atd. Jo, a pak mam rad i doom - neprekonatelna Anathema a jim podobni depresisti. :-)

Vojta [19:36:43 31.03.2003]
Blind Guardian, JO. Iron Maiden, JO a to je bohužel vše:-) Jinak s článkem zcela souhlasím, asi je lepší když se to vezme takhle od podlahy a nebere se to hned napoprvé přes systémové rozdíly jsem to udělal na conu (i když myšlenku o šířce a možnosti nalézt v comicsu všechny žánry jsem snad zmínil). Takže souhlas, jenom místo média raději používám termín „umělecká forma“. Když se mi totiž řekne médium, tak se moc dívám na specifika daná formou, kterou toto médium prezentuje na něm uložené informace (tam totiž musím přiznat, že z hlediska technických a ekonomických specifik je nejdokonalejší médium film, pak hudba a až pak comics; a ovšem až teprve potom literatura:-)) Ale zase na slovo „umění“ se spousta lidí dívá ještě podezíravěji než na slovo „comics“:-) A taky bych z té pětice vyhodil tu mangu (a nebo ji dal jako podbod k nějakému jinému (novému?) dogmatu), protože manga není médium, ale jen jedna ze součástí tohoto média; tedy comicsu (na druhou stranu manga není samozřejmě ani žánr, na to je zde správně poukázáno - to by totiž pak bylo stejné jako říkat, že scifi je žánr – což je asi to nejlepší přirovnání jaké jsem díky tomu mohl najít: manga je podle mně v rámci comicsu něco jako scifi (v tom myslím ovšem i fantasy a horor) v rámci literatury).

Jo, a jenom takový malý bodík k dogmatu č. 4. O negramotnosti samozřejmě nemůže být ani řeč, ale váš možný oponent by mohl namítnout, že technickou příručku či učebnici fyziky do comicsu převedete těžko. Když pominu, že i když se i takovéhle věci ve skutečnosti opravdu dělají, tak musím připustit, že vzhledem k technické podstatě comicsu to bude pro něj vždycky poněkud nevýhodné (protože zjednodušující) něco takového podat nebo případně ekonomicky nevýhodné (comics je přeci jen ve spotřebě stránek „ukecanější“). V tom případě pak doporučuju argumentovat tím, že film taky těžko podá filozofii nebo fyziku v celé její obsáhlosti tak jak by to dokázala literatura ( a to i když počítám dokumentární pořady). Tečka. A máte ho:-)

Rankir [19:29:07 31.03.2003]
Zack: To mas tezky, Manowar muzu, jsou to skvely muzikanti a hraje jim to paradne. Ovsem jejich texty jsou fakt pekelny a vecny naduty prohlasovani, ze jedinej "true metal" hrajou oni me taky moc nebavi. Takze je muzu, ale rozhodne me neberou tolik, jako treba Helloweeni. A k tem Germanum - neda se svitit, pro me nejzajimavejsi metal hrajou Nemci a Skandinavci...:)))

Zack [17:06:23 31.03.2003]
Rankir: nechapu, jak si mohl vynechat Manowar :)))) GammaRay ok, ale sou to proste germani... :)

Rankir [16:02:08 31.03.2003]
Turlogh: Jo, taky ji nesnasim...:)))

Jsem mimoradne konzervativni - Helloween, Gamma Ray, Blind Guardian - coz se da brat skoro jak jedna kapela:))) - Iron Maiden a z novych kapel Nightwish (a jeste parta dalsich, ale uz nejsou nejoblibenejsi). Obecne zboznuju speed a heavy, nijak zvlast me nebavi black, death atd., ale i tady se neco najde...:)))

Turlogh [13:55:28 31.03.2003]
to wittgenstein: Protoze to byl jenom priklad, nepoustel jsem se radsi ve sve uvaze do vysvetlovani konkretniho slova. Tim spis ale dekuji za toto doplneni, navic z tak fundovaneho zdroje. :-)

Rankir: Jmenuj tri nejoblibenejsi kapely. :-))) (Tuhle otazku mimochodem nesnasim. :-)

wittgenstein [13:34:23 30.03.2003]
Ad Delany a Sandman: To slovíčko je "skerry" a najdete ho jak ve čtyřdílném Haisi-Hodkovi, tak třeba v elektronickém slovníku Lingea. Pro mě jakožto pro budoucího překladatele je začátek té eseje pěkný oříšek. Za prvé se v češtině jaksi z definice nevyskytují slova, která by si člověk musel najít ve slovníku (ponechme teď stranou slova převzatá a zatím nepříliš zdomácnělá). Zato američtí středoškoláci musejí k SAT (obdoba naší maturity) šprtat 3 000 slovíček, převážně z normanského základu. Za druhé je v Čechách těžké vysvětlit - notabene jedním slovem - koncept slova skerry. Je to... takový skalnatý ostrůvek, který se při přílivu zatopí a potom za odlivu zase vystoupí (nemusí to však platit vždy). A hledejte si pro to ve státu bez moře nějaké přiléhavé označení...

jeikob [22:15:08 28.03.2003]
jo a navíc mám pocit,že comics hodne udržuje pri živote klasický kreslení a obrázky:))a jak kokám kolik lidí má touhu kreslit

Rankir [19:34:50 28.03.2003]
Turlogh: Metal??? To myslis vazne??? Ten neposlouchatelnej rachot??? :))))))))))) No vida, mame dalsi spolecny tema...:)))

Zack [13:33:39 28.03.2003]
... proto si myslim, ze by tu rozhodne mel vyjit cely Understanding Comics, protoze po precteni tohohle booku se za comics muze stydet jen malokdo..

Turlogh [13:01:11 28.03.2003]
V zasade souhlas se Zackem i vifim. Sam jsem si tim prosel, proto vim, ze vlastni duvera ve smysl comicsu je velmi dulezita. A samozrejme, nez nejake debatovani, je lepsi dotycnemu neco vnutit. Je to uplne stejne, jako s muzikou. Vite, kolik znam lidi, co tvrdili, ze metal je neposlouchatelny rachot, a pritom v zivote metal neslyseli? A vite, kolika z nich zacali rust dlouhe vlasy pote, co jsem jim nejaky metal pustil? :-)))

Zack [09:29:23 28.03.2003]
Moje zkusenost... v prvni rade musite byt sami jisti tim, ze cist comicsy je skvela vec, nic za co by se clovek mel stydet... ona vetsinou ta obhajoba je spis zoufaly pokus to ospravedlnit sam sobe... Uz se ani nesnazim nikoho presvedcovat a kdyz se mi nekdo smeje a vidi, ze je mi to fuk, protoze vim svy, tak zacne kolikrat premyslet, jestli na tom treba nahodou neco nebude a konci to "a co bys mi teda doporucil?"

ogre [09:03:03 28.03.2003]
Turlogh: Je to zabavne, najma pri pive :-) Ale doteraz na mna kamosi zazeraju ze citam fantasy a comicsy ... ale inac ma beru v pohode :-)

vifi [19:23:28 27.03.2003]
Moje zkušenost je taková - víc než argumenty platí půjčit dotyčnému pár vysoce kvalitních comicsů. Z toho, co vyšlo u nás jako argument platí skvěle Padoucnice, Pixy, Sandman a samozřejmě Maus. Protivníci nenajdou protiargument a ještě mají problémy s vracením"-)

Turlogh [17:26:49 27.03.2003]
ogre: presviedcat krestana, ze Boh neexistuje? To ma tiez nikdy neprestalo bavit!!! ;-)

johni [16:51:20 27.03.2003]
skvělej článek....ale je zajímavý, že mě žádný další dogma nenapadá, i když jsem si vždycky myslel, že kdybych popřemýšlel, vytáhnul bych jich z klobouku spousta...

ogre [13:16:45 27.03.2003]
Zack: Moj Mr. Hanky je lepsi ako tvoj Mr. Hanky :-)

Zack [12:50:21 27.03.2003]
ogre: ale pro krestana buh existuje... s bohy to je uz tak, ze existuji pro ty, kteri v ne veri... muj Buh explozivnich prujmu taky existuje :) A kdo ho zkusi zpochybnit, toho postihne Hneda kletba :)))

ogre [11:57:52 27.03.2003]
Turlogh, je to pekne napisane, ale je to ako presviedcat krestana ze boh neexistuje :-)

1997 - 2005 © comX.cz