Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Sam & Twitch: Book One Udaku
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Spawn. Nemám rád Spawna, podle mě je pro děti. Sice s oblibou tvrdím, že když kluk vyroste v muže, neznamená to, že z něj nutně přestane být dítě, jen si kupuje dražší a vychytanější hračky, ovšem na mém vztahu ke Spawnovi to vůbec nic nemění. Nemá cenu ho ani číst. O to překvapivější pro mě bylo, když jsem narazil na book Sam and Twitch, temnou noirovou kriminálku odehrávající se v New Yorku, s dvojicí detektivů, kteří se poprvé objevili právě ve Spawnovi v červnu 1992 (přiznávám se, přečetl jsem si to v úvodníku), řešících případ zdánlivě jednoduchého vyřizování účtů mezi mafiány. Vše se zdá být sice morbidní, ale celkem jasné, jediné co do jinak perfektního schématu vůbec nezapadá jsou čtyři prsty nalezené na místě první vraždy. Nepatří žádné z obětí a jejich buněčná struktura je přinejmenším podivná.

Ale vezměme to od začátku, ten se datuje do již zmíněného roku 1992, kdy se Toddu McFarlaneovi vyloupli na papíru dva parťáci z drsné školy, Sam a Twitch. Původně vedlejší postavy ve Spawnově řadě se v roce 2000 dočkaly vlastního booku, který oproti barevnému sešitovému vydání vyšel černobíle a dal tak v plné síle vyniknout velmi dobrému scénáři talentovaného Briana Michaela Bendise. Děj nepostrádá nic co noir dělá žánrem oblíbeným již tolik desítek let, má přesně tolik ingrediencí kolik je potřeba, atmosféru, že Rákosníčkova nakrájená mlha vypadá ve srovnání s její hustotou jako plenka kamarádova půlročního synka, spád, dramatické zvraty a akční scény, že by se za ně nemusel stydět ani John Woo (teď kapánek přeháním). K tomu i výrazně přispívá hodně kvalitní kresba, kteroužto měl na starosti Angel Medina (Spawn, Kiss), a která Bendisovu scénáři sedla jako ušitá (kdo chce vynechá eufemismus a doplní "prdel na hrnec"). Za povšimnutí stojí rozhodně povedené první stránky jednotlivých "kapitol" (sešitů), rozhovory a v neposlední řadě přestřelky. Zkrátka Medina je borec a McFarlane to správně v úvodníku neopomněl zdůraznit.

Další hodně zajímavou věcí je lettering, vlastně spíš neexistence bublin, dialogy nejsou uzavřeny tak jak jsme běžně comicsově zvyklí, ale text je "přilepen" vždy k "čárce" na jedné z jeho stran. Od ní už vede klikyhák v suchu klasiky. Chvíli jsem si na to zvykal, v některých složitějších rozhovorech jsem s tím měl občas trochu problémy, ale po více stránkách si to už neuvědomíte.

A o co vlastně v příběhu jde? První zdání, že jde o válku mafií se ani nepotvrzuje, ani nevyvrací. Vše se komplikuje propletencem policejní korupce a Sam s Twitchem jsou na stopě podivnému vrahovi v bílém baloňáku, když se do dění vloží I.A. (Internal Affairs) a oni dva se tak stávají návnadou v mnohem vyšší hře. Ale jak to tak v noir chodí, detektivové jsou drsní, barový vzduch je plný kouře, že dohlédnout na druhou stranu místnosti je o oči a ženy nikdy nejsou tím, čím se být zdají. Ovšem kdy taky jsou, že?

Pokud tedy máte rádi nejméně polovinu toho co jsem nahoře snaživě popsal a nevíte po čem momentálně šáhnout, všechny ostatní věci vás už přestaly přitahovat nebo bavit, trpíte na zimní deprese, je tohle přesně to pravé pro vás. A pokud si to potom hodíte, nechoďte s tím za mnou. Nikdo to tu nepřežije, tak co, je to váš boj…

Scénář: Brian Michael Bendis
Kresba: Angel Medina
Vydalo Image Comics v roce 2000
Caine (09.12.2002)
1997 - 2005 © comX.cz