Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Muréna #1 - Purpur a zlato
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Děj comicsu začíná v poledne jednoho horkého květnového dne roku 54 n.l. Císař Claudius od rána sedí v hledišti arény a znuděně pozoruje zoufalé snažení posledních vyčerpaných gladiátorů. Nakonec zůstává stát jenom jeden, černý Núbijec a císař mu na žádost svého syna Britanika daruje milost. Britanikův nevlastní bratr Neron s nelibostí přihlíží tomu, jak ho císař okázale přehlíží na úkor vlastního syna. A v hledišti sedí ještě jeden mladý muž, jehož jméno je Muréna, a jemuž se naopak dostává od císaře víc pozornosti, než o kolik by stál. (Ne, nejde o sex, ten má císař s jeho matkou.)

Série Muréna bývá oficiálními zdroji řazená do žánru takzvané historické fantasy. Proč historické, to je asi zřejmé. Drtivá většina děje vychází z reálných historických událostí a úzkostlivě se drží jejich skutečného průběhu, stejně tak většina postav má reálný historický podklad a drží se svých už jednou odehraných rolí. Pečlivě propracované je také historické prostředí a dobový jazyk, což následně vedlo k nutnosti vytvořit na konci alba jakýsi překladový a "dovysvětlovací" slovníček.

Proč fantasy, to je už zřejmé méně. Není zde žádná magie, žádné mýtické obludy ani žádní bohové zasahující aktivně do děje. Přinejmenším v tomto prvním albu se za celou dobu nepřihodí nic, co by jakkoliv odporovalo přírodním zákonům, a tak snad jediný aspoň lehce fantastický aspekt možno spatřovat v krátkém rozhovoru Nerona s poslem bohů Hermem, což ale možno také přičítat jeho dlouhému pobytu na sluníčku. Láká mě vyhlásit za fantasy aspekt hlavního hrdinu, který je evidentně ze všech zúčastněných postavou nejvíce vymyšlenou, avšak vzhledem k tomu, že prakticky žádná kniha, film, ani jiné historické dílo nepracuje výhradně s historickými postavami, museli bychom je do šuplíku s fantasy strčit všechny, a to by asi neprošlo. Nezbývá proto než počkat si na další díly, třeba se nám význam pojmu historická fantasy trochu víc objasní.

Scenárista Murény je známý jako autor celé řady proslulých sérií - za všechny vzpomeňme aspoň Rapaces (kresba Marini), Jessica Blandy (Renaud), Nářek ztracených zemí (Rosiński) či Giacomo C. (Griffo) - což ho na poli evropského comicsu klasifikuje téměř jako grafomana. V tomto případě odvádí spíš práci rutinní než převratnou. Příběh je řemeslně dobře zvládnutý, i když snad trošku příliš dokumentaristický a díky velkému počtu postav ze začátku nepřehledný. Pokud jste hodiny dějepisu v páté třídě základní školy úplně neprospali, bude vám dějový rámec předem známý, takže sledování hlavní linie může být pak už trochu nudné a zdlouhavé. V takovém případě nezbývá než soustředit se spíš na konání a osudy vedlejších postav.

Kresba není na první pohled příliš líbivá, ale dobře se jí daří vyrovnávat se s potřebami a požadavky příběhu. Je dostatečně realistická a precizní a neustále se snaží množstvím detailů akcentovat historické prostředí starověkého Říma. Je také mnohem víc šrafovaná a stínovaná, než je pro evropskou školu typické, což ale bohužel neplatí u menších objektů a obličejů, které se tak stávají v kontrastu k okolí plochými a zjednodušenými. Velice příjemně působí měkké pastelové barvy.

Na závěr tentokrát nebude žádné shrnutí ani doporučení, spíše jedno varování. Tento comics se drží dobových událostí do všech detailů, a to jak v kresbě, tak ve scénáři, což nutně implikuje množství násilných a nepokrytě sexuálních scén. Dobře si to proto rozmyslete, než ho v rámci osvěty darujete třeba své tchýni zamilované do historických románů.

Scénář: Jean Dufaux
Kresba: Philippe Delaby
Původní vydání: Dargaud, 2001
Polské vydání: Egmont, září 2002
Turlogh (18.12.2002)
azteck [19:31:10 25.12.2002]
Četl jsem oba díly a docela to ujde. Zacku,Mateřídouška by ti nestačíla?

Turlogh [19:11:06 21.12.2002]
Jeste to tak, ty starej prasaku. :-)

Zack [14:39:57 19.12.2002]
Hele ty neprokryte sexualni sceny me zaujali, koukej dodat obrazky z vnitrku nebo lepe dodat samotny book :)

1997 - 2005 © comX.cz