Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Fire
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Óda na Bendise
Brian je strašně aktivní parchant. Bendis, Brian Bendis. Michael prostředním jménem. No, sakra, toho přece musíte znát. Jo přesně, tenhle Bendis. Jeden z nejlepších scénáristů amerického comicsu současnosti. Jeden z mála těch autorů, v jejichž bibliografii budete hodiny hledat špatný comics a stejně asi nenajdete. Scénárista, na kterém se nevelká skupinka comXcon preživších shodla, že je fakt dost dobrý (obsadil druhé místo hned za Alanem Moorem). TEN Bendis. Ale i takový borec nějak začínal a znáte to. Učený z nebe nespad. Nevim odkud spadl Bendis, ale vyprávění příběhu mu koluje v krvi ve větším množství než malém. Bendis je talent od přírody, od boha, od koho chcete.

Špioni jsou všude
Bendisovi příběhy jsou většinou svou základní osnovou velmi jednoduché, založená na několika předvídatelných zápletkách. Stejně tak Fire, první věc, kterou se zapsal do povědomí široké veřejnosti a jak sám říká, první, která za něco stojí. Mladík, vcelku znuděný svým životem je více méně dobrovolně zatažen do výcvikového programu CIA. Je pouhý pěšák, který neví víc než mu řeknou, ale do určité doby mu to vyhovuje. Pak ovšem následuje realná akce po níž za ním zustává mrtvý muž na golfovém hrišti, pak mrtvá žena kdesi na ulici, pak těch mrtvol začíná nepěkně příbývat, svědomí se probouzí a Ben už si není tak úplně jistý tím, co dělá, proč to dělá a co ho tak škrtí, když trenýrky to nejsou. Chce ven. A nemůže. Toť vše. Takže příběh, jak uznáte, velmi skromný. Jenže Bendisovo „kung-fu“ vězí úplně jinde. Jsem zastánce toho názoru, že většina dialogu v comicsech či filmech jsou stupidita sama. Narozdíl od řadových pisálku je ovšem Bendis borec, který dokáže vtisknout postavám a jejich výroků duležitou dávku realismu. Ať je příběh sebenaivnejší, postavy působí opravdu přirozeně, žádné superhrdinské kousky, vše je v mezích bežného života, což je další vec, která vám pomuže uvěřit, že se podobná věc klidně mohla stát. O hrdinech nevíte víc než je potřeba (tudíž nevíte vlastně vubec nic), je jich pár a snadno se v nich vyznáte. A co je nejduležitejší. Začtete se...

Ten Bendis je fakt všude
Těd by měla následovat pasáž, vychvalující kreslíře. V případě booku Fire a ješte několika následujících si kresbu obstarával Bendis sám. Klasická linka ve vcelku jednoduchém noir stylu neni nic, kvuli čemu byste nemohli spát. Bendis sice umí líp psát než kreslit, ale i tak je nutné podotknout, že umí kreslit velmi dobře. Kresba je čístá, postavy rozeznáte jednu od druhé. Netradiční je, že ke všem postavám Bendisovi nekdo sloužil jako predloha a na konci knížky je klasický seznam obsazených rolí. K celkovému stylu comicsu rozhodně jeho kresba sedí, je znát, že si scénář psal sám pro sebe.

Fuj, už zase závěr
O mnoho víc se toho o comicsu Fire říct nedá. Je to comics od mladého autora, který právě objevil sám sebe, svůj styl vyprávění príběhu a hlavně vedení dialogů. Pokud se vám dostane do ruky, rozhodne přečíst, nebudete litovat.

Scénář a kresba: Brian Michael Bendis
Vydal: Image Comics v roce 2001 (poprvé vyšlo v roce 1994)
Zack (01.12.2002)
Kenny [08:13:25 02.12.2002]
Co k tomu dodat, jedna z prvnich veci dnes snad nejlepsiho scenaristy na svete...a to neprehanim, stavim ho i nad Alana Moora...

1997 - 2005 © comX.cz