Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Midnight Nation
PŘIHLÁŠENÝ: -----
O Top Cow u nás jistě už každý slyšel. Odnož Image Comics, kterou svého času založil Marc Silvestri a dal tak vzniknout hlavnímu proudu image-like kresby. Pokud někdo řekne "fuj, Image", tak má nejspíš na mysli právě Top Cow, která ze všech vydavatelství nejvíc stojí na počítačovém inkerování a kolorování. On je to ostatně pro mainstream ideální styl, líbivý, čistý, dynamický, ženský vypadají až nadpozemsky ženský, drsňákům se napínají svaly i tam, kde by snad ani žádný být neměli. Po čase více méně přebraly alespoň kus tohoto stylu takřka všechny vydavatelské domy. Nakolik byl Top Cow vyhledáván pro efektní kresbu, o scénářích se vědělo, že jsou spíš slabší. Čas od času někdo vynikl (třeba Ennisův Darkness), ale globálně vzato, psát v Top Cow nikdy moc neuměli. Alespoň do té doby, než pro ně začal psát J. Michael Straczynski.

Na Straczynskem je (krom jeho typicky americkém jméně) zajímavý hlavně fakt, že je to opravdu vyzrálý scénárista, který se od novinařiny, přednášení na universitě, přes televizi dostal nakonec k úspěšné kariéře u comicsu (ale pro TV samozřejmě dělá pořád]. Po obrovském úspěchu seriálu Babylon 5 (zjednodušeně se dá popsat jako startrekovka], se o jeho schopnosti začal zajímat ledaskdo. Ale první, kdo si ho "koupil", bylo právě vydavatelství Top Cow. Napsal pro ně sérii Rising Stars, ukázalo se, že v něm opravdu něco je a dostal další objednávku na sérii. A tímto se konečně přes lehce rozvleklý úvod dostáváme k tématu této recenze. K Midnight Nation.

Po takovémto úvodu si asi myslíte, že scénář nijak zvlášť kritizovat nebudu. Je to pravda jen z poloviny. Straczynski přišel s myšlenkou, že náš svět má vlastně dvě tváře. Jednu, kterou vidíme mi, prostí občané, aniž bychom si vůbec uvědomovali, že je ještě nějaká odvrácená strana. "Ve stínu" se pohybují lidé, kteří z nějakého důvodu "přepadli přes okraj chodníku". Bedomovci, na které každý zapomněl, opuštěné děti, nicky a šedé nicky, který si nikdo nevšímá. Je tvořen věcmi, které jsme vyhodili do koše, rozbité nechali válet na dvorku. Svět ve stínu toho našeho, kde vládne hlavně strach z démonických Poutníků (jsou schopní se přemisťovat mezi oběma světy, jak se jim zachce), kteří slouží neméně démonickému pánovi. Do toho si Straczynski zasadil policejního detektiva (Los Angeleské policie, oddělení vražd) Davida Greye, který při vyšetřování tajemné vraždy narazí na skupinu Poutníků, dostane hrozně na budku a ještě navíc přijde o duši. Hodně blbý den, co? Musí se vydat na dlouhou cestu do New Yorku, aby svou duši, za pomoci záhadné Laurel, získal zpět. Že je vše nakonec úplně jinak není asi nutné dodávat. Nutno jistě uznat, že celková zápletka vcelku originální a značně nosná. Na takhle pevném základu se dá jistě stavět. Fakt je ovšem také ten, že Straczynski potenciálu vlastní myšlenky nevyužil. První 8 sešitů je zachycena samotná pouť David a průvodkyně Laurel, dalších 4 jsou vlastní závěr. Jakkoliv překvapivý, přece jen mi nepřišel nijak světoborný a díky opravdu velkému množství textu nemá potřebnou dynamiku správného finále. Na konci jsem měl neodbytný pocit, že vlastně celá minisérie je jen pouhým úvodem do regulérní řady, která ovšem (zatím) neexistuje, ani to nevypadá, že by v dohledné době vznikla. Zpět k množství textu. Straczynski dialogy rozhodně nešetří, o to víc mě překvapilo, že to absolutně nevadí. Tedy až na závěrečnou řeč hlavního "padoucha", kde jsem spíš ocenil, jak dokázal scénárista tolik textu rozfázovat.

Na začátku jsem zmiňoval Top Cow jako hlavního tahouna image-like stylu. Midnight Nation se samozřejmě stylově této linii nevymyká. Kresba Garyho Franka je ovšem o poznání čitelnější, scény realističtější, linky jasnější a s CGI coloringem se to nepřehání. Jakkoliv mezi velké fanoušky image-like stylu nepatřím, Midnight Nation se mi líbil hodně. Postavy od sebe rozeznáte na první pohled (i když ono jich tam zas tolik není), hlavní hrdina není žádný tupý nabušenecký hezoun, stejně tak Laurel není žádná Barbie. Co se týče designu Poutníků, ten se vyloženě povedl, zvlášť se bude líbit lidem se zálibou v tetování. Suma sumarum, nenapadá mě nic, co bych kresbě vytkl. Normálně bych asi horoval pro osobitější výraz, ale pro styl vyprávění Straczynskeho by to bylo spíše na škodu.

Otázka na závěr. Doporučit? Rozhodně. Scénář je velmi čtivý, konec vás nezklame, možná i překvapí. Jedině vás bude mrzet, že nemůžete číst dál. Kresba je naprosto vyhovující, navíc opravdu pěkná. Celkově fakt příjemný počtení.

Scénář: J. Michael Straczynski
Kresba: Gary Frank
Originální vydání: Top Cow v roce 2000 (12ti dílná minisérie)
Polské vydání: Mandragora v roce 2002 (3 booky po 4 sešitech)
Zack (03.01.2003)
Zack [17:11:16 08.01.2003]
Ja ten pocit mel a dost silnej a tech serii, ktery takhle zacinali jsou tisice... Straczynski je predevsim serialovy TV scenarista, kde rozmelnovani je nejpouzivanejsi nastroj... A klidne se vsadim, ze to uvod urcime mel byt. A du to najit, abych mel klid :)))

Turlogh [13:38:43 08.01.2003]
Zack: Jo, tak tohle jsem ti zapomel predevcirem napsat, tak se hned chytnu narazky. Ne, VUBEC jsem nemel pocit, ze je to rozjezd delsi serie. Ja vim, ze ten zaver tak muze na prvni pohled pusobit, ale ve skutecnosti je to podle me perfektne uzavrene. Pokracovani by nemelo smysl, jenom by to cele rozmelnilo. Ano, David zil dlouho a udelal hodne dobreho pro lidi na obou stranach, ale o tom bys prece nechtel cist, ne? To je jako kfybys chtel po natoceni "Smrtonosne pasti" udelat TV serial o tom, jak John McClaud (nebo jak se tam BW jmenuje) resi kriminalni pripady ve svem okrsku v New Yorku.

Zack [17:11:52 06.01.2003]
Taky si mel pocit, ze si Straczynksi pripravil pudu pro dalsi serii? Ja mam dokonce pocit, ze to jako startovaci miniserie byt melo, ale pak nevim, co se stalo.

Turlogh [16:44:27 06.01.2003]
Tak kdyz uz mi Zack vyfoukl recenzi, napisu si sem aspon poradne dlouhy komentar. :-)
A hned v uvodu napisu, ze me se Midnight Nation hodne, ale opravdu hodne libil. Je pravda, ze nastup prvnich 4 sesitu slibuje zdanlive neco jineho, nez nakonec dostanete, ale to, co misto toho dostanete porad stoji zato. Ocekavany zaver se nakonec posune trochu nekam jinam, i kdyz musim priznat, ze konecne reseni zas tak prekvapive neni. Aspon ja osobne jsem vubec nemel pochybnosti, co David udela. Mozna mel autor vic zduraznit, proc by to melo byt tak tezke rozhodovani. Uplne nejvic me ale dostal epilog. (Jsem asi posledni dobou nejaky precitlively, uz bych se na ty romanticke filmy a telenovely nemel divat. ;-)
Je to skvele napsane, dialogy maji hlavu a patu, a i kdyz je jich hodne, nenudi. A obcas jsou i vtipne. Straczynski fakt umi, klobouk dolu, hluboka poklona, onegai shimas. Trochu z toho jsou citit televizni serialy (kazdy sesit je jakoby uzavrena epizoda o necem trosku jinem), ale nevadilo mi to.
No a kresba? Tak ta je suprova! Image-like a zaroven ne-image-like. Bere si z image to nejlepsi, vynechava nabubrelou nadsazku a dodava vic realizmu. A skvele barvicky. Fakt se mi to moc moc libi.
to azteck: Zajed si pro to, rozhodne se vyplati. Asi uplne nejlepsi vec, ktera se da momentalne v Polsku koupit.
to Mons: Vubec to neni jako Neverwhere. Nechci te napadat, ale nejdriv si to precti a pak vynasej podobne soudy.

Mons [15:45:52 04.01.2003]
Ten comics jsem sice nečet, ale zápletka mi tak originální nepřijde. Skoro o tom samém, i když v knižní a ne comicsové podobě je Gaimanovo Neverwhere. Ale ono je to vlastne jedno:-)

azteck [11:39:22 04.01.2003]
Zack:dík,ale do polska to mám přece jenom blíž.Jsem z ostravska,takže pro mě celkem není problém sehnat si věci z polské produkce.

Zack [23:34:36 03.01.2003]
azteck: jestli si z Prahy, tak se mozna da sehnat v Caslavsky u Pavlovskyho a nebo v Krakatitu... vim, ze obe specialky berou polsky veci

azteck [22:04:31 03.01.2003]
Mám první dva booky polského vydání a docela mě to zaujalo.Podle vývoje jsem soudil,že do konce ještě zbývá hezkých pár booku,ale teď vidím,že konec je v dohledu.No,nechám se překvapit jak to skončí.Doufám,že cesta do polska pro třetí díl nebude zbytečná.

Zack [12:38:08 03.01.2003]
Kesthei: ... takze mame vlastne ten samy nazor... je dobry vypravec, ale neumi gradovat pribeh. U radovy serie to ani moc nevadi, tam holt tech gradaci zas tolik neni, ale u miniserie s jasnym koncem najednou zaklapnes posledni sesit a udivene si rikas: "co?". Je videt, ze je v prvni rade televizni scenarista...

BTW jestli mas chut a aspon zakladni schopnosti, rad od tebe nejeky clanek o Fione uvidim ... klidne i o Spider-Manovi od Straczynskeho

kosthei [12:17:57 03.01.2003]
J.M. Straczinski me jednoduse nejak nebere. Jasne, je lepsi nez 90% skripteru pohybujicich se okolo comicsu. Nicmene vsechny ty jeho pribehy me pripadaji takovy...takovy nedotazeny. Vetsinou ma J.M.S. dobrej nebo alespon zajimavej napad, ale zaverecny climax to tak vsechno trochu zkazi. Stejne tak "Midnight Nation". Prvni 3-4 issues se me to opravdu libilo. Uzival jsem si to. Jenze pak pribeh malicko "zatvrdne" a od 10 issue uz jsem se dokonce zacinal nudit. Nelogicnosti v pribehu moc neni a kdyz ano, tak nejsou nijak zvlast velky. Presto to na mne, ale pusobily rusive a na muj celkovy pohled na "MN" svuj vliv urcite mely. Na comicsy od J.M.S. jsem, ale nijak nezanevrel (jak bych take mohl -- "Jeho comicsy jsou vysoce nadprumerne). I Spider-man od nej je slusny (az na ten tribute hasicum a policajtum z dvojcat). Na koho jsem, ale zanevrel je jeho chranenkyne "Fiona Avery". Jeji dila "Obakemono" a "No honour" se mne hrube nelibila. Muj nazor na jeji comicsove kvality se tedy zcela urcite rozchazi s nazorem velkeho J.M.S.

1997 - 2005 © comX.cz