Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 EXIT
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Snad každý člověk má někdy touhu nahlížet do temných zákoutí lidské duše. Málokdo je však ochoten vidět odvrácené stránky duše vlastní, a tak přijme s povděkem, když se s ním někdo o své úzkosti podělí. Thomasu Ottovi se jen málokdy zdají sny, a když přece jenom, jsou to děsivé noční můry. Když je začal kreslit, zjistil, že se mu vždycky uleví a jako svoje psychiatrické křeslo si zvolil platformu zvanou komiks. Ott určitě není první ani poslední umělec, pro kterého je vlastní vyjádření určitou formou terapie, nicméně je to člověk talentovaný.

Jeho příběhy jsou velmi temné, cynické, plné magie a násilí, ale také velmi nápadité s nádechem příjemného černého humoru. Ott nepoužívá u svých příběhů bubliny. Jeho písmem je obraz. Člověk má pocit, že si jeho komiksy nejen prohlíží, ale i čte. Příběh se před očima vypráví sám a všechno je velmi dobře promyšleno a navrženo. Díla Thomase Otta mají ten zvláštní dar na čtenáře působit a umožnit mu plně se do nich ponořit a prožívat je. I když se jedná o noční můry, vždy existuje možnost zvednout hlavu a zasmát se.

Sborník Exit je jedna z největších komiksových událostí tohoto roku u nás. Jedná se o prakticky kompletní dílo švýcarského kreslíře, hudebníka, šílence a filmaře Thomase Otta, který se svým krajanem H. R. Gigerem vzbuzuje dojem, že Švýcarsko by se mělo jmenovat přinejmenším Mordor. Celou knihu uzavírá i velmi zajímavý rozhovor, který je zároveň klíčem k lepšímu pochopení celé knihy.

Samostatnou kapitolou je i technika kresby. Jedná se o netradiční způsob rytí do scratchboardu (kartonu pokrytého černou barvou). Tento jedinečný způsob umožňuje opravdu temné vyjadřování, neboť bílá plocha prosvítá jenom tam, kde přišla do styku s rycím nožíkem. Vizuální dojem je velmi působivý, originální a precizní, avšak vyžaduje velmi kvalitní tisk. Ten se naštěstí povedl na výbornou na kvalitním silném papíře, a tak i přes to, že jsou originály zmenšené, jsou drobné detaily naprosto patrné.

Samotné příběhy jsou žánrově nesourodé a pojí je jen tragické konce jejich hrdinů. Za tvářemi neúspěšných nájemných zabijáků a snaživých sebevrahů je vidět tvář samotného autora. Když se hlavní hrdina snaží spáchat ve snu sebevraždu, tak se nakonec ze své noční můry probouzí, aby zjistil, že venku právě vybuchla atomová puma. Původních myšlenek je v celé knize dostatek. Málokoho napadne, že boty uvědomělého jižanského rasisty mohou velmi dobře posloužit jako voodoo fetiš nebo že plastická chirurgie má i svou stinnou tvář.

V letošním nakladatelském klání se každý snažil přijít se svou perlou na trh. Calibre vyrukovali se Zázraky, Crew invokovala z říše snů Sandmana a BBArt ohromil s Ligou výjimečných. Dnes můžeme říct, že ani Mot nezůstal v tomto štychování pozadu a svým Exitem dosáhl opravdu hodně vysoko. Jako dárek svým bližním pod stromeček je tento komiks opravdu neodolatelný ;o).

Scénář a kresba: Thomas Ott
Vydal: Mot v roce 2002
M@P (02.12.2002)
Skull [05:20:36 12.12.2002]
Chtěl jsem napsat: Nelze než se PŘIDAT k ovacím. Sorry :)

Skull [05:18:44 12.12.2002]
Nelze než se nepřidat k ovacím. Exit představuje přesně to, co od komiksu očekávám: specifický způsob vyprávění, zcela nezávislý (v nejlepším případě) na psaném slově. Obsah přesně sedí k formě. Nedokážu si představit, že by některý z těch příběhů mohl fungovat na slovesné úrovni. Výsledek by byl, myslím, docela trapný. (Stejně tak nechápu komiksové "předělávky" literárních děl - to je hloupost.) Nelíbil se mi jenom ten první příběh, Hero, zdál se mi podstatně slabší. Jinak: naprostá paráda. Docela by mne taky zajímalo, proč z tohoto "výboru" vypadlo právě to jedno číslo (jak je uvedeno na přebalu) - pak by se jednalo o komplet Ottova díla, ne? Willisovi: Nevím, jestli je to pointa, ale já smysl spatřuju v tom, že ten člověk, když je "v práci", tak nepoužívá svoje oči - prostě vypojuje svědomí. Když jde přece o práci, jdou všechny otázky stranou. A ještě mi někdo řekněte, co to tam na jednom místě vidí ten voják s utrženou hlavou, hned po těch slétávajících se ptácích...

ClimbVibe [19:37:01 05.12.2002]
Fakt super věc, ke který se dá vracet. Jeden z nej booku nejen tohoto roku.

willis [14:07:22 02.12.2002]
Dobře jsem se u prohlížení bavil, ale pointa dílka Job (ta s těma očima) mi unikla.

Zack [09:19:11 02.12.2002]
Je to sity, nejspis to vydrzi i horsi zachazeni, ale proste je to docela tlusty book, plny tlustych papirů (bezkonkurenčně nejlepší papír, na který tu kdo comics kdy tiskl), takže to prostě nebudí moji důvěru... třeba pořádně to otevřít pro scanování bych se bál.

Fob [09:12:49 02.12.2002]
No je to naprosto super, snad jen na debilni vazbu...

Zack [01:20:02 02.12.2002]
Můžu dodat jediný. Fakt nejlepší book, co u nás letos vyšel. Žádný zbytečný řeči, pointy naprosto genialní, atmosféra, že by ji ani Rákosníček nenakrájel, kresba tak osobitá, že jen listování touhle knihou je požitek, prostě něco, co má u mě v knihovničce jedno z nejluxusnějších míst. Možná jednu vítku bych měl. Jak je to celý nádherně vydaný, tak me brožovaná vazba trochu děsí, takže otáčim každou stránku s hrozivou opatrností... zatim drží důkladně, ale... pevné desky by se mi líbili víc.

1997 - 2005 © comX.cz