Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Fables: The Last Castle
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Děti moje, nemám na vás celý den, takže si to dneska uděláme hodně rychlý.

The Last Castle je minibook. Toto nehezké anglické slovo má říct asi zhruba to, že je to samostatná comicsová knížečka, ale je tak tenká, že book by byl moc honosný název. Z názvu minibook můžete také odvodit, že příběh nebude nijak hluboký, jak už to u povídek holt bývá. Ovšem naopak, abyste minibook nebrali jako něco podřadného, je nutné poznamenat, že takovéto jednohubky bývají zajímavé právě tou povídkovostí, závěrečnou pointou, rychlostí či speciálností.

Nedá se říct, že by The Last Castle vynikal silnou pointou. Hlavní příběh žádnou nemá, jen snad drobný náznak, ale ten vytuší i pětileté dítě. Povídkovost je v pořádku, je to krátké, je to svižné, neusnete, na konec se dohrabete ještě než se na něj začnete těšit. Ale hlavně. The Last Castle je speciálka. Sakra, další termín. Speciálkama si označuju booky, které patří k určité sérii, ale tak nějak neleží nikde v běžném kontinuu, jen tak nějak příběh rozšiřují. Tu je to příběh o tom, jak se malý uhrovitý chlapeček stal velkým svalnatým superhrdinou, tam jak hlavní hrdinka feministického sdružení KASTRA přišla o panenství se školníkem. Co The Last Castle? Vypráví o hrdinné oběti několika pohádkových a legendárních bytostí při obraně poslední brány z Pohádkova do Reálna.

Přichází čas si říct něco o Fables. Je to jedna z nejmladších regulérních sérií pod značkou Vertigo a ve stručnosti stojí na nápadu zasadit pohádkové a legendární bytosti do dnešního světa. Svým způsobem by se dali Fables srovnat s TopTenem, jen třeba místo zenového taxikáře si hoďte chlapíka v sedmimílových botách. Čím více se vyznáte v jednotlivých postavách, tím více vás bude taková četba bavit. Jména jako Robin Hood nebo Show White asi dojdou každému, ale většinou jsem osobně vůbec netušil, která bije.

Zpátky do zámku. Příběh jsme si zhruba vykecali (kdybych vám toho řekl víc, tak už to číst nemusíte), podíváme se tedy na technickou stránku věci. Scénář je jednoduchý, zvraty nepřekvapí, ale celkově to je dílko milé, nenáročné a na přečtení přinejmenším příjemné. Opět platí, čím bližší jsou vám použitá jména a reálie, tím se bavíte více. Kresba je víceméně účelová, tak nějak klasicky vertigovsky vystylizovaná. Osobně mě nezaujala, na první pohled skoro až odpudila, ale zhruba na druhý stránce jsem ji přestal vnímat a bral ji tak nějak jako vhodnou ilustrační vložku k příběhu. Vyzdvihnout bych ale měl velmi popisné bitvy, které mi, ani nevím proč, připomněly Dožona s jeho infantilní brutalitou scén. Místy je kresba natolik roztomilá, že zapomínáte na to, že celý příběh je vlastně tragédie (sami posuďte, jestli to je dobře nebo špatně).

Na závěr jako vždy patří doporučení. Asi takhle… jako pohádkový příběh je to moc příjemná záležitost, které byste se asi neměli vyhýbat, ale pokud už vám ujde, brečet bezpochyby nemusíte.

Scénář: Bill Willingham
Kresba: Craig Hamilton
Vydal DC Comics/Vertigo v roce 2003
Zack (11.11.2003)
Zack [17:14:47 12.11.2003]
No to je prekvapivy zvrat na konci. Ale prekvapivy zvraty muzou byt ruzny. Nerikej mi, zes nevidel comicsy, kde jich je hned nekolik :) Stejne tak s pointou... pointa neznamena, ze bude nejaky uzasne zajimavy zaver, ale ze bude nejaky zaver. Dany je jen to, ze lidi na lodi prezijou. Ale nerika se jak... klidne mohlo byt, ze se jeden drak pomat a pomoh jim se dostat na druhou stranu. Ja nevim... ale chapes, kam tim miris? Prijde mi, ze se Willingham proste vzdal jakykoliv snahy ten pribeh postavit sam o sobe. Proste dovysvetlil neco z Fables... nic vic, nic min. A prislo mi to skoda, urcite si moh lamat zavity vic.

Turlogh [16:58:09 12.11.2003]
Pod prekvapivym zvratem si predstavuji to, ze ctenare celou dobu vedes nekam a na konci prudce odbocis, a vsechno skonci uplne jinak. To prave v pribehu, ktery ma presne danou dejovou kostru vcetne zaveru udelat nejde. Ctenar uplne presne vi, jak to dopadne, cte jenom o tom, jak presne k tomu doslo, ze to tak dopadlo. Pak ti zbyde maximalne prostor na hrani si z detaily, ktere neovlivnuji celek (cehoz je treba pribeh Cervene Karkulky podle mne moc hezkym a povedenym prikladem).

Zack [11:43:03 12.11.2003]
Vis, ze ja si potrpim na vyraznejsi kresbu typu mckean ci sienkiewicz. Tohle je mistama klasicka mainstreamovka, mistama hezka roztomila omalovanka pro brutalni decka. Ale proti gustu, vybral jsem jeden z tech lepsich obrazku, lidi posoudi jiste sami. Co se tyce scenare... nechapu, proc by tam nemohli byt prekvapive zvraty. Vzdyt pribeh je slozeny z nekolika totalne provarenych cliche. Ono to zas tolik nevadi, precejen to je spis pohadkove vypraveni (kde je vetsinou uz na zacatku jasny, jak to cely dopadne), ale rozhodne bych nerek, ze pointy a zvraty tam byt nemuzou.

Turlogh [10:30:48 12.11.2003]
Zack: V celku souhlasim s tim, co jsi napsal, az na tu kresbu. P. Crag Russell patri k mym oblibencum, a ackoliv na tomto "minibooku" delal jenom obtahy, stejne se mu podarilo vnest do ni svuj nezamenitelny styl. Cimz chci rict, ze se mi to po vytvarne strance libilo. Po strance scenare je to podle mne taky v pohode. Jasne, prekvapive zvraty a pointy tam nejsou a ani byt nemuzou, uz ze samotne podstaty lokalizace pribehu, ale ma to skvelou atmosferu. Nic pro Lobofily, tohle je spis gaimanovstina.

1997 - 2005 © comX.cz