Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Kresba komiksu pomocí předtisku skici do azurové barvy
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Tutorial pro pokročilé začátečníky a pro začínající pokročilé

V tomto "něco-jako-tutoriálu" se chystám (kromě hraní si na chytrého) popsat jednu z metod kresby komiksů, kterou jsem si teď oblíbil. Její hlavní výhoda je, že někomu může ušetřit čas, nervy a možná i peníze, ulehčením tvorby skicy, která je podle mě hlavním stavebním kamenem při kresbě komiksu.
Potřebné pomůcky: počítač s Photoshopem (dál jen PS.) nebo podobným softwarem, barevná tiskárna, skener a tužka a papír.

0. Krátká poznámka ke stylu

Jaký styl zpracování si zvolíte je samozřejmě jen na vás. Váš styl by vám neměl jít proti srsti. Měl by z vás přirozeně vyplývat. Pokud se pokusíte stylisticky přetvařovat a napodobovat, nemusí to být vidět, ale také to nemusí působit tak přirozeně a opravdově, jak byste možná chtěli. Já vím, já mám co říkat po těch bootlegách...ale to je odbočka.
Pokud si myslíte, že všechny styly už byly objeveny a vy si tedy jen musíte vybrat jeden z nich, tak se mýlíte. Uvědomte si, že lidi taky vypadají skoro všichni stejně a přitom je každý z nich jedinečný, i když se to občas nezdá.
Jestli tvoříte tak, že nad tím, co to je styl, vůbec neuvažujete, jste šťastný člověk.

1. Skica

Ukazka skicyJak jsem už napsal, skica je prvotní náznak vznikajícího komiksu. Samozřejmě předchází myšlenka, někdy oklika přes scénář - kde se dá nějaká myšlenka ztratit i přidat. Pokud si vše děláte sami, máte, pokud nejste schizofrenik, svobodu. Doporučuju tedy nosit u sebe pořád blok na poznámky, nápady přicházejí nahodile a nečekají na povel k odchodu. V dalším textu budu předpokládat, že kreslíme skicu ručně - to znamená tužkou (třeba tvrdosti 2B) na papír.

Někdo dokáže nápad zpracovat z fleku do první skicy (nebo rovnou do konečné kresby), ale myslím, že většina lidí konečné uspořádání získá až po několikanásobném přeskicování původního nápadu. A zde právě přichází ke slovu jádro metody. Abychom nemuseli několikanásobně překreslovat základní rozvržení skici vždy, když chceme přidat několik detailů do místa, které již nesnese gumování nebo přikreslování tužkou, vyrobíme si "azurový předtisk".

2. Tvorba azurového předtisku skici

Skicu, ve stadiu hrubého rozvržení celé stránky naskenujeme (stačí 150dpi ve stupních šedi) a upravíme v graf. editoru. Nejprve odfiltrujeme nečistoty a rastr papíru nástrojem Levels - Úrovně (v PS: Image/Adjustments/...).

Odfiltrováni necistot a zesvetleni

V horním histogramu vybíráme interval a zastoupení vstupních odstínů - zde je třeba odfiltrovat hlavně "světlý kopeček" představující různé šmouhy atd. tak, že světlý jezdec nastavíme kousek vlevo od levé paty tohoto "kopečku" (viz obr. nahoře). V dolní části okna nastavíme výstupní interval stupňů šedi. Nastavil jsem nejtmavší odstín kolem 50%, což je třeba kvůli následnému přebarvení, které černou barvu ignoruje.
Teď převedeme obrázek do barevného režimu RGB a nastavíme "RGB Cyan" (azurová - je to 4. políčko standardní palety PS.) jako barvu popředí a zvolíme nástroj Hue/Saturation (v PS: Image/Adjustments/...), kde zaškrtneme políčko "Colorize", nastavíme saturaci na maximum a pro jistotu trochu zvýšíme i světlost (viz obrázek dole).
Prevod do azurove barvy

Tímto postupem jsme získali celý obrázek "ve stupních" azurové barvy. Vytiskneme ho. Někdy je dobré tisknout rovnou více kopií...

3. Zpřesňování skici

Přes azurově předtisklou 1. verzi skici teď tužkou přeskicujume některé části, které chceme vylepšit, předělat, zpřesnit atd. Azurovou barvu jsme použili z důvodu následného zpracování, kde potřebujeme oddělit nově nakreslené čáry tužkou od staré (azurové) skici. Tyto dvě překrývající se fáze skicování by teď měly vytvářet místy pěkně hnusnou změť čar.
Azurovou skicu s doplněným tužkovým zpřesněním naskenujeme (tentokrát už v barevném režimu, ale rozlišení není ještě třeba moc zvyšovat - tzn. asi 150dpi).

4. Odfiltrování azurové barvy a dokončení skici

Naskenovaný obrázek převedeme do barevného režimu CMYK a použijeme nástroj Levels. V horní části okna vybereme kanál "Cyan" a nastavíme jezdec světlé hranice vstupních odstínů tohoto kanálu tak, aby se odfiltrovala azurová barva a zbyla jen kresba tužkou.

Odfiltrovani azurove barvy

Vyčištěná skica tužkou bude ve výsledku tónována trochu do oranžova. Pro další práci ji převedeme do azurové barvy (jak je popsáno ve 2. odstavci).
Teď už nám stačí základní znalost cut&paste techniky, pomocí které nahradíme nedokonalé části původní skici novými zpřesněnými. Tak získáte druhou skicu - v digitální podobě. Tento proces zpřesnování by měl po několikanásobném opakování teoreticky dále konvergovat k naší představě o tom, jak má dílo vypadat. Dostaneme se tak do stadia, kdy jsme se skicou spokojeni, nemáme čas anebo nás prostě přeskicovávání přestane bavit. Ve Photoshopu si tedy zkompilujeme finální azurovou skicu. Tu si vytiskneme jako podklad pro inkování (správněji kresbu inkoustem).

5. Inkování a dokončování

Konečnou verzi kreslíme přes azurovou skicu stejně jako přes normální tužkovou s tím rozdílem, že po dokončení nemusíme nic gumovat, což oceníte nejen vy, ale určitě i papír.
Dokreslený komiks na azurovém podkladě naskenujeme v barvě a rozlišení alespoň 300dpi. Následuje odfiltrování azurové barvy (popsané ve 4. odstavci) a kolorování. Původně jsem se chtěl rozepsat i o tom, ale pak jsem si uvědomil, že kolorovacích tutoriálů je na netu víc než dost (třeba tenhle) a navíc to už není součástí právě vysvětlené metody.

Závěr

Vysledny komiksPopsanou metodu jsem jsem začal používat potom, co jsem na stránkách různých kreslířů (např. tu a tady) narážel na podivné modré kresby a nevěděl, k čemu je ta modrá dobrá. Tak tohle je moje hypotéza. Nevím, jestli nejsem úplně mimo, ale k zahození to není. Už proto, že se při kresbě inkoustem nemusíte tolik krotit.
No řekněte: není to skvělé, moci klidně ten zatracenej nepovedenej ink klidně roztrhat, zmuchlat a hodit do koše? Můžete si přece vytisknout dalších skic kolik chcete! ...teda jestli chcete.

mára (10.03.2004)
mára [20:58:19 09.04.2005]
hmm. asi jsem si to predtim blbe precetl, protoze ted vidim, ze to delas uplne stejne jako ja :) (tzn. kresbu navrch) tak pardon.

mára [15:47:46 30.10.2004]
myro: Jasne, tak to jde taky, ale tvoje metoda je zdlouhavejsi, protoze, kdyz na barvy zakladas vic vrstev (jako ja), musis u kazdy dat Multiply (zatimco kdyz je kresba navrch, staci dat Multiply jen u ni).
A selekce lasa a kouzelnou hulku budes muset stejne pouzit, pokud, chces urcitou, tebou definovanou, oblast vybarvit, aniz bys ji pracne vykresloval stetcem/tuzkou.

myro [17:06:13 23.06.2004]
zdravim, som tu nahodou a prvy krat. ak som spravne poshopil, tak sa tu riesi kolorovanie vo PS. ja zo riesim inak, mozno trosku jednoduchsie a menej pracne. po zoskenovani kresby ju este v stupni sedej vykontrastujem (presne ako je to tu uz spominane) cez levels, pripadne brightness and contrast a potom prevediem do CMYK /RGB/. vytvorim si novu vrstvu, vrstvu s kresbou presuniem navrch a nastavim jej mod multiply. takze teraz mam dve vrstvy, vrchnu s kresbou a v mode multiply a spodnu, ktora je zatial cista. potom uz iba zoberiem stetec a zacnem nim malovat v tej spodnej vrstve. je to velmi jednoduche bez selekcii, las a acrovnych paliciek...

winnossa [16:09:15 26.05.2004]
ps: ten posledni obrazek je hustej mazec.......supr art

McMagic [19:08:20 09.04.2004]
hoodně dlouhojsem zde zase nebyl:)))) 4 Zack: co takhle info na mail po rekaci v komentáři:)))) 4 Mára: A3 je super zkuz to je to lepší jak na A4:) 4 Arbe: já a mistr ???? zdaleka ne:)) 4 Othelo: skener A3 není zas až tak moc drahý:) Jeden vlastním, ale prvně jsem měl A4 klasik UMAX za cca 2k (2000,-) a dělal to tak, že jsem naskenoval první polovinu pak druhou a pak nasledně na PC spojil a vyretušuval či případně na tabletu dokreslil. Jinak co se týče colorovaní na PC tak používám tablet, myš a Photoshop. 1.vrstva texty /2. vrstva efekty01 /3. vrstva okna /4.vrstva efekty02 /5. vrstva ink /6. vrstva color a je to velmi jednoduché když chci vybarvit nějakou plochu třeba vlasy označím v inku mag.hulkou plochu pak přepnu na color vrstvu a vyplním zbytek se doladí tabletem nebo myší. pak se to ruzně doladuje bud pres laso nebo cestu a vyplněmi přechody či dokreslení stínů tabletem a rozmazávaní atd... Prostě tak jako kdyby se to dělalo štětcem:) Nebo to jen tak ledabyle vezmu tabletem a pak si hraji s retušováním:) Technik je velmi mnoho a každý má svou:) Další možnost je vektorizace tj. ink vystreamovat a v illustrátoru dělat vektorovou colorizaci což má také hodně do sebe:)

mára [19:44:50 21.03.2004]
Zack: no, nekdy mas ale tak slozitej ink, ze by ses hulkou uklikal vic nes lasem :)

Zack [10:09:06 19.03.2004]
mára: pokud bych mel opravdu jen cisty ink, tak je imho nejjednodussi udelat prvni vyber kouzelnou hulkou a pak volnym lasem dovybirat to, co kouzelna hulka opomenula... to objizdeni lasem je pri slozitejsim tvaru strasna prace, na to sem moc linej :)

mára [19:24:54 18.03.2004]
Zack: lip bych to nepopsal :) jen dodam, ze je lepsi to vybirat tim mnohouhelnikovym lasem a ne tim "freehand" lasem a pri oznacovani davej bacha abys neklikal moc rychle, protoze dvojklikem se ti ten vyber uzavre - coz nekdy pekne nastve kdyz vybiras slozitejsi utvar najednou

jeikob [15:23:52 18.03.2004]
to zack:díky

Zack [15:13:22 18.03.2004]
jeikob: bud tim lasem nebo normlane kouzelnou hulkou (kdyz uz sme u tech ceskych nazvu :) Vyberes plochu, zvetsis o dva tri pixely (aby si sis byl jisty, ze to fakt bude vyplneny vsechno) a do zvlastni vrstvy, ktera je POD tou s inkem, nalijes barvu (bud v gradientu nebo proste jednolitou). Presaha gumou odstranis... je to cisty, je to lehky, zvladnu to i ja bez sebemensiho vytvarneho talentu :)

jeikob [14:10:16 18.03.2004]
to mára:spíš by me zajímalo jak vybarvuješ v photoshopu.nemám tablet a používám vetsinou nastroje stetce ci laso a je to piplacka.jde mi o jestli je nastroj kterým je možno obkreslit linie ,který vymezujou plochu,abych barvou neprekrejval puvodní ink.díky

jeikob [14:07:29 18.03.2004]
to zack:tak to ne,že bych to prehanel.ale treba když kreslim figurku jak kourí cigaretu.tak si treba nakreslim tu ruku zvlast.težko se ty postupy vysvetlujou.ale když už to máš v hlave predem trosku srovananý tak skicovaní trva chvilku.naznacíš v zakladních tvarech ,kde sou figury ,perspektivu,když neco nesedí tak si to zkusim nakreslit zvlášt,a až pak dokreslim detail a na papír co na nem bude finalní kresba už presne vím co kreslit.ale taky nejdrív tvrdou tužkou nakreslim zakladní obrysy a až pak detail.nekterý obrazky jsou z fleku fixama,ale ty komiksy sem si nejdrív predkreslil.

othelo [10:07:17 18.03.2004]
McMagic: A3 formát je určitě bájo..álé A3 scanner stojí docela nekřesťanskej peníz...čili se nabízí votázka...taky nekřesťanská...si ho ukrad...vyspal se se satannem...nebo to skenuješ v práci či jinak...extérně...?

Zack [09:36:46 18.03.2004]
jeikob: ty to popisujes, jak kdyz delas fotorealistou malbu :)))) Ja myslel, ze si jen tak kreslis fixkama nebo cim :)

mára [13:37:31 17.03.2004]
no jasne at si to kazdej kresli jak chce, ja jen popsal jednu moznou cestu...

jeikob [13:12:07 17.03.2004]
to arbe:musím zareagovat.tahle metoda co se o ní píše je urcite profesionalní a v poradku.ale pro neprofesionalní tvorbu narocná a drahá.tisk skici.jinak je jasný že si nejdrív rozvrhnu komplexní stranku.nejdrv predbežne v hlave.pak skicuju v zakladních kompozicích a tvarech jednotlivý panely a složitejší detaily zvlášt a na to obcas potrebuješ dost casu a nejlepší je tlustej blok.komiksy se delaly ješte pred photoshopem a zaklad dobrýho komiksu je vzdycky kreslení.treba máš obrazek na kterým je složitá kompozice treba rukou.tak pocmáraš treba dve stranky než se ti to zdá to ono.

arbe [10:32:44 17.03.2004]
tak, ted uz se do toho taky vlozim:) maro, korektni pracicka, vystizne a pochopitelne popsany jedno z "tajemstvi" comicsu... co se tyce tvoreni v prostoru a4, musim dat za pravdu Filipovi a Mcmagicovi, tam opravdu na nejaky manevrovani a volnej pohyb ruky neni moc mista, a4 je pouzitelna podle me maximalne na tzv "rough sketches" , hrube nacrtky kvuli kompozici panelu a jejich obsahu v kontextu cele stranky, ale kdyz pak clovek chce udelat detailne propracovanou scenu, a4 je fakt neuveritelne mala... jinak technika s pauzakem mistra McMagica:) je samozrejme naprosto neocenitelna v ramci nekolika-pokusoveho inkovani jedne stranky az k dokonalosti a nasledne okolorovani v pocitaci, avsak pro kazdeho kdo comicsy vybarvuje klasicky, tj. tusi, barvou, akvarely....je jaksi nepouzitelna a stejne prijde na radu Marou zminene tisknuti ci kopirovani pauzaku na klasicky "obarvitelny" papir ci karton. jeikob: pane , vyroba kvalitniho comicsu JE komplikovana, a jeho kouzlo neni az tolik v jednotlivych "vymakanych " panelech, ale prave v tom komplexnim celku ruznych pospojovanych obrazku v jeden vyladeny celek , takze kresit si do bloku panely po jednom az k dokonalosti a pak na strance zjistit ze jaksi k sobe nesedi , to uz se nejaka ta komplikovanejsi priprava vyplati:)

jeikob [21:30:20 16.03.2004]
šilene komplikovaný.no ja skicuju do bloku tak dlouho dokud nejsem spokojenej .aspon si pocvicím ruku.no tohle bych praktikoval,kdybych delal komiks za drahý peníze možná.ale je to zajimavý

mára [20:49:44 16.03.2004]
McMagic: ja si to myslel, ze se to kresli azurovou pastelkou!
jinak ja nejsem profesional, takze drobne nepresnosti zpusobene odfilrovanim azurove od cerne me moc netrapi a kreslit na A3 se asi taky nikdy nenaucim :) A4ka mi zatim celkem staci...profik jako ty asi nebudu nikdy :)

McMagic [10:08:40 16.03.2004]
4 mará: nedá mi to to a mám pár připomínek:))) Jinak ahoj, jak to de??? Ta cyan skica se tvoří přímo klasickou tužkou na papír a pak obdobným způsobem převádí a tiskne. Nebo se rovnou tvoří cyanovou pastelkou (tužkou) a pak se na hotový art přiloží pauzovací papír ,na který se art perem tvoří ink. Odpadá tak možný kolaps v barvách cyan a black, protože sken kresby na cyanovou předlohu musý být stejně v RGB či CMYKu a tím dojde k tomu, že BLACK je pak smýšený a není čistý. Proto je dobré použít předlohu a na ni pak přes pauzák dělat čistý ink (zároveň odpadá nutnost dalších tisků). A můžeš to naskenovat rovnou jako BLACK and WHITE (je potřeba vyšší rozlišení). Pokud chceš tvořit výsledný produkt na A4, tak skica i sken by měl být na A3 - poté i sken může být na 150 dpi. Coloring se provádí v RGB, ale výsledek se stejně převadí do CMYK na 300 dpi (proto ten dvojnásobek formátu, ale je dobrý i pro čistčí sken). Ale to se týká hlavně toho pokud výsledek de na ovset atd... Jinak moc moc dobrý tutoriálek:))) BTW: kolorovaní stínu atd... se dá provést magickou hůlkou či lasem a ve vybraném prostoru se provede grandien a rozmazaní a doladí se to, nebo prostě tam kde chceš aby byl stín tak dáš jiný odstín barvy (štětcem atd..) a doupravuješ. Nebo použiješ štetec zmavení/zesvětlení a stínuješ základní barvou a pak dolaďuješ....

winnossa [14:23:52 12.03.2004]
hmm hmm....tak to me teda neni. jinak delam ve flesi nebo paintru takze sory.....nevim

Drakeus [23:09:44 11.03.2004]
winnosa: :-) to kam to svetlo dopada mi je jasny, jde mi o to, jak to udelat v PS. At neni oblicej udelanej jen jednou barvou, chapes?

filip [20:46:35 11.03.2004]
to vážně obdivuju, mě je A3 malá...

mára [18:59:27 11.03.2004]
filip: jojo

mára [16:41:56 11.03.2004]
kerpof: to se hodne lisi podle toho jak mam jasnou predstavu (neco me napadne hned, neco dlouho preskicovavam) treba 1.panel Noendcomxu sem takhle kreslil neco kolem hodky, protoze sem ten napad uz mel z drivejska...

winnossa [16:04:04 11.03.2004]
drakeus.....vem si nejakou büstu a vyfot osvetlenou ze vsech moznejch uhlu...pak mas priklad toho kam setlou, kam tmavou. tenhle postup se mi zda moc peknej a uzitecnej, ale hrozne drahej (naplne do tiskarny nestoji dvacku)

kerpof [10:43:55 11.03.2004]
Mára: Kolik času ti kreslení takového obrázku zabere? Uveď extrěmy - jednodušší i složitý obrázek.

filip [10:12:10 11.03.2004]
Je to zajímavé, i když podle popisu mi to připadá docela pracné. Budu to muset vyzkoušet. A rozumím tomu správně, že kreslíš na A4?

mára [23:35:55 10.03.2004]
Drakeus: na kolorovani moc odbornik nejsem, takze spis ne...to, co bych o tom napsal, si muzes kdekoli odpozorovat :)

Drakeus [23:30:16 10.03.2004]
Mára: jelikoz doma nemam ani skenner, ani barevnou tiskarnu, musim si vystacit s pauzakem a tuzkou a svetlem :-) Ale jde to taky. Spis by me zajimalo jak delat v barve treba stiny na obliceji. Vis, at jako neni jen jednobarevnej xicht. Jde mi ale o domaci pouziti, cili zadny el.pera a podobny kraviny. Chystas neco takovyho???

1997 - 2005 © comX.cz