Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Třináct otázek pro Jakuba Němečka
PŘIHLÁŠENÝ: -----

Jakub Němeček a Ivan Stable jsou zakladatelé malého komiksového vydavatelství Mot. Před nedávnem se na Motím webu objevila zpráva o odchodu Jakuba Němečka z této dvojice: "...Odcházím proto, že už nemůžu věnovat víc času tak náročnému a odpovědnému koníčku. Mluvím o koníčku, protože ani po čtyřech letech se nám bohužel nepodařilo získat z naší činnosti sebemenší pravidelný příjem, zatímco časové nároky spíše rostou...". Pro odchod se rozhodl přibližně před rokem. Nyní, když sborník současných českých komiksových autorů - Inseminátor - zdárně vyšel, odešel.

Protože Jakub Němeček je pro českou komiksovou scénu nezanedbatelná postava, rozhodl jsem se ho zeptat na pár věcí:

1. Jen pro záznam - pamatujete se na první komiks, který jste četl?
Asi ne. Mohl to být Čtyřlístek nebo něco v Mateřídoušce. Ale asi to byl nějaký raný Čtyřlístek z té úplně první řady, vybavuje se mi zejména nějaká scéna na Divokém Západě a hrdina jménem Tom Mix nebo tak nějak, který ujíždí s Bobíkem na lokomotivě, která má pluh na odhrnování bizonů. Tolik dětství.

2. Co rozhodlo o Vaší definitivní "fixaci" na komiks, jako médium?
Nevím, jestli jsem definitivně fixován. Faktem je, že jsem v dětství skutečně nakreslil množství komiksů. Úplně poslední jsem dělal asi v osmnácti spolu s mladšími bratry, hlavně pro potěchu toho nejmladšího. (Toho, kterému prý Martin Přibyl brzy vydá komiks "John Doe". V pěti letech ale kreslil dost příšerně, to vám řeknu.) Ale potom jako když utne a i když jsem se tu a tam dostal do těsné blízkosti tohoto média, nikdy mě nenapadlo, že bych mohl komiks kreslit, psát nebo vydávat.To ke mně přišlo zvenčí skrze nápad Ivana Stabla.

3. Považujete se za sběratele komiksů? Kolik komiksů přibližně vlastníte?
Nepovažuju se za sběratele a sběratelství mě v podstatě obtěžuje, pokud to nejsou věci, které se dají zkonzumovat, jako třeba víno, nebo prakticky používat, jako třeba čajové konvičky. Býval jsem knihomolem, ale pak jsem knihovnu rozprodal a nechal si jen ty nejnutnější tituly. To se od té doby vztahuje i na komiksy. Mám doma nějakého Hellboye a Allana Moora, a pak samozřejmě tituly Motu. Myslím, že žádný komiks, který v ČR vyšel, nemám potřebu natvrdo vlastnit, snad kromě Exitu a věcí od Maxe Anderssona (...a Moorova "V jako Vendetta", pokud vyjde česky v dobrém překladu.. a samozřejmě Moebia... a...). Občas si něco koupím a zas to prodám. Můj čistě osobní názor je, že je dobré mít co nejméně věcí, ať už jsou to komiksy, boty nebo cokoli.

4. Na obou českých komiksových servrech i na minulém ComiCZconu proběhlo pár diskusí na téma "kreslíř nebo scénarista?". Kdo je podle Vás větší tahoun komiksotvorného týmu tradičního složení (když pominete extrémy jako scénarista=kreslíř nebo týmy s výrazně dominantní osobou)?
Pokud je otázka položená takto, tak scénarista. Sebelíp nakreslený příběh pro mě nemá hodnotu, když je "o ničem". Scénarista tvoří první, tvoří kostru, kreslíř dělá maso a kůži. Ani jedno není důležitější než to druhé, ale posloupnost je jasná. Řečeno jinak - když architekt nakreslí špatný plán domu, tak už nepomůže, že ten dům bude z těch nejlepších materiálů. Nevím, jestli to koresponduje s významem slova "tahoun".

Taky je ovšem podstatné, jestli scénarista uvažuje jako filmař, tedy v jednotlivých záběrech a střizích, nebo jestli předloží jen povídku. Pokud předloží povídku, tak větší díl práce je na tom, kdo ji převede do komiksu.

A ještě poznámka: i když scénaristu považuju za první osobu v pořadí, není mi vůbec jasné, proč si třeba Allan Moore vybírá (nebo jsou mu vybíráni) tak špatní kreslíři. Zas takhle bych scénaristu neupřednostňoval. Vybral bych mu někoho na jeho úrovni.

5. Jak jste se dostal k vydávání komiksů?
Myslel jsem, že je to už notoricky známá historka. S Ivanem mě v devadesátých letech seznámila moje tehdejší přítelkyně. Byl to jen někdo, kdo občas jezdil do Prahy, měl podobné názory, občas s námi zapařil. V roce 99 jsem pracoval v jednom studiu (Divus, taky vydali pár komiksů) a už mě to nebavilo. Jednou tam za námi (mnou a bývalou přítelkyní) přišel na návštěvu Ivan. Tak nějak jsme klábosili a on povídá, že by rád rozjel nějakou zajímavou činnost, nejlépe v Praze. Chtěl prostě změnit životní situaci. Na stole ležel nějaký komiks, myslím, že to byla Crew. Ivan prohlásil, že nechápe, proč u nás vychází jen tohle, když přece existuje tolik jiných zajímavějších komiksů, nebo spíš přístupů ke komiksu. Neměl jsem ani potuchy, jaké jiné komiksy může mít na mysli. Mluvili jsme o Mausovi, který v devadesátých letech vyšel i česky, a dozvěděl jsem se, že podobně netypických komiksů existuje víc. Řekl jsem mu, že tu tedy možná bude nějaká nezaplněná díra na trhu. A že by to mohl zkusit. A ještě jsem dodal, že pokud by to rozjel, šel bych do toho s ním jako grafik. Tak takhle se to stalo.

6. V tirážích Oskara Eda je přímo napsáno, že jste dělal lettering. Bylo tomu tak i u všech ostatních komiksů Motu, na nichž jste se podílel? Jakou jste měl v Motu konkrétní funkci?
Napsal jsem to do Oskara proto, že jedině toto písmo jsem vytvořil já sám. Branko Jelinek tvrdil, že nenapíše ani písmenko hezky (používal vždy jen strojový font), tak mi nezbylo, než něco načmárat a pak to zdigitalizovat.. Branko výsledek samozřejmě schválil.

Jinak, u všech ostatních komiksů Motu to probíhalo standardně takto: naskenoval jsem původní bubliny autora, vybral z každého písmena nejvhodnější exemplář, a když jsem měl celou abecedu, převedl jsem to do fontu a používal to jako normální font. Takže Padoucnice, Donžon (a všechno od Trondheima), a Světla Amalu jsou leterované fonty, které jsou velmi blízké původnímu rukopisu, v rámci možností digitálního světa jsou vlastně totožné. V případě Inseminátora byl stejně tak digitalizován Grus a Jerie, jen mi ulehčili práci tím, že napsali na kus papíru rovnou celou abecedu. Karel navíc vytvořil na požádání písmo, které je trochu méně barokní než to, který píše bubliny normálně. Knihy Maxe Anderssona jsem letteroval ručně (Kontejner spolu s přítelkyní). Jeho knihy jsem bral opravdu velice osobně a digitalizovaný font jsem prostě nechtěl. Výjimku tvořil také lettering Mattottiho (originální název La Zona Fatua), který měl vyjít letos, ale pro neshody s italským vydavatelem byl odložen (možná navždy). Překlad i lettering jsou nicméně hotové a ani v tomto případě jsem nechtěl digitální font, protože výtvarná úroveň té knihy je prostě úžasná. Sehnali jsme jednu slečnu architektku, která to oletterovala docela pěkně.

K letteringu Motu bych dodal ještě to, že lettering chápu jako další druh umění zapojeného v komplexním fenoménu komiksové knihy. Je to prostě kaligrafie. Proto mi vždy byly záhadou duševní pochody té části konkurence, která se buďto na ruční písmo vyflákla úplně, nebo použila nějaký sice kaligrafický, ale velmi úhledný digitální font. Můj ideál je: ručně psané písmo, a pokud není z finančních nebo časových důvodů možné, pak se mu alespoň co nejvíc přiblížit. Myslím, že mluvím zcela i za Ivana, protože ve Francii je ruční lettering samozřejmostí. Tam se tím dá prý dokonce i uživit.

Moje úloha v Motu byla všechno kolem grafiky, tedy zpracování a tisk knih. Většinou to obnáší skenování, retušování, letterování, výběr správného papíru, výběr dobré tiskárny, komunikaci s tiskárnou, osobní dohled v tiskárně při tisku. Kecal jsem ale i do překladů a z angličtiny překládal věci převážně sám (hlavně knihy Maxe Anderssona). Dále bylo potřeba vytvořit nějaký náš "image", což obnášelo logo, web a různé průpovídky na webu a v knihách, případně grafickou úpravu knih, u kterých jsme vyloženě nekopírovali originál. Ze začátku jsem měl na starosti i část administrativy.

7. Přiblížíte nějak fungování Motu jako společnosti? (Jestli se dá společností ve smyslu firmy nazvat)
Ivan obvykle není rád, když se odhalují vnitřnosti Motu. Tak jen stručně. Založíte si s kamarádem s. r. o., protože to chcete mít všechno oficiální. Tím pádem na vás spadne spousta povinností, jako vést podvojné učetnictví, platit daně, všechno evidovat. Pokud chcete mít ISBN, což jako oficiální nakladatelství chcete, musíte taky posílat povinné výtisky několika knihovnám v republice a nesmíte na to zapomínat. Pokud nesedíte u počítače, chodíte s batohem plných těžkých knih po Praze a snažíte se je udat. Většinou vás odmítnou, protože komiksy nechtějí ani vidět, ale když vydržíte aspoň rok, zvyknou si na vás a někde vás i vezmou. Odírají vás o nekřesťanský rabat. Musíte jim volat, když chcete vědět, co prodali, a musíte je pronásledovat kvůli každé faktuře. Když mezitím bombardujete novináře "recenzními výtisky", někdy o vás i napíšou. Většinou se neozvou vůbec a recenzní výtisk si nechají do knihovničky, takže časem posíláte už jen konkrétním prověřeným osobám. Občas uspořádáte nějakou výstavu nebo festival (bývá to tak náročné jako vydat dvě tři knihy), aby se o vás trochu vědělo nebo protože vám to někdo nabídne. Mezitím balíte knihy a posíláte je nadšencům, kteří si je objednají z vašeho webu, aktualizujete web, odpovídáte na e-maily, poskytujete rozhovory a určujete další plány nakladatelství. Toto všechno jsme dělali víceméně rovným dílem. Komunikace se zahraničím byla spíše na Ivanovi, stejně jako počáteční investice. Pro výběr knih představoval první filtr, protože viděl za život komiksů nesčíselně víc než já. Já jsem z jeho výběru potom dělal ten svůj.

8. Tuhle otázku si neodpustím - tvrdíte, že práce na vydávání komiksů v Motu pro Vás byla koníčkem, ale, že je to neúnosné pro narůstající množství práce a proto odcházíte. Znamená to, že odchodem z Motu zabíjíte jednoho svého koníčka?
Snažil jsem se být na webu co nejstručnější. Ano, zabíjím jednoho koníčka, ale podrobným výčtem v předcházejících dvou odpovědích jsem se snažil popsat, co všechno tento koníček obsahoval. Byl to spíš kůň. Od začátku jsem doufal, že se časem promění v částečný zdroj obživy, že z něj tu a tam vypadne zlatý koblížek. Ale nestalo se tak a bohužel platilo to, že jsem buďto chodil do pravidelného zaměstnání, a pak Mot nevydával žádné komiksy, nebo je vydával dostatečně často, ale já jsem upadal do dluhů. Bohužel, mým úkolem byla výroba, tedy finální část celé práce. Na mě záleželo, kdy kniha nakonec vyjde, a jak bude vypadat, a tato odpovědnost mě drtila. A všechny ty věci okolo zabíraly velmi mnoho času. Je příjemné být v čele nakladatelství, jehož jméno má zvuk, je to jako stát na divadle na jevišti a hrát dobře, ale na druhou stranu musíte stále komunikovat s někým "z publika", musíte se snažit. Zabírá to kvanta času. Když kamarádi jedou na víkend tam a tam, vy sedíte doma a připravujete tu a tu knihu. A v tom to je. Nejsem člověk, který by pro slávu, ba ani pro dobré dílo, udělal až tolik. Pro mě je důležitý můj volný čas. Pravda, ne že bych chtěl strávit život s lahváčem u televize, ale když zkrátka jeden projekt přeroste přes hlavu, dám si pauzu a pak otevřu nějaký jiný - a nemusejí to ani nutně být komiksy. Chtěl jsem vždycky stihnout za život víc věcí, než je zvykem. Chápu, že čtenáři a příznivci jsou zklamaní, a omlouvám se - ale moje volba je prostě moje volba.

9. Už dříve se ve FAQ na Motím webu objevil dotaz ve smyslu "už dlouho jste nic nevydali - rozpadáte se?". Myslím, že čtenáři komiksů Motu si už zvykli na delší intervaly ve vydávání jeho komiksů. Nemáte ale nyní po odchodu jednoho ze dvou zakládajících členů tohoto miniaturního vydavatelství strach o jeho další existenci?
Tato otázka výborně navazuje na předchozí. Nemám. Věřím Ivanovi, že když řekl, že bude pokračovat, tak to dodrží. Všichni jsou nahraditelní, a i moje úkoly může plnit někdo jiný. Samozřejmě nejsem prorokem, a pokud Mot zanikne, bude mi to líto. Ale nic už s tím nenadělám. Je to v rukou osudu.

10. Po Vašem odchodu se ještě zmenší produktivní síla Motu. Dá se proto očekávat ještě větší prolongace jednotlivých titulů, jako jsou například dlouho očekávaná Světla Amalu. Je to tak?
To záleží spíše na financích. Když nemáte peníze na novou knihu, může být v Motu deset lidí, a nic nevyjde. V roce 2004 jsme prodávali málo. Prý to tak bylo u všech knižních titulů, nejen komiksových, byl to snad nějaký slabý rok. Možná už taky začíná hrát roli konkurence. Komiksů je teď na pultech velmi mnoho. Naše tržby v Krakatitu rapidně klesají, zatímco narůstají spíše v knihkupectvích, kam chodí "běžné publikum". Jen tohle publikum snad může Mot spasit. Mám pocit, že klasičtí komiksoví fandové nás moc nechtějí. Vy třeba říkáte, že Světla Amalu jsou dlouho očekávaná, ale to byl vždycky ten nejméně prodávaný titul, snad spolu s Padoucnicí. Takže, opakuju, jde tu jen o peníze. Příčinou prolongací jsou nízké prodeje. Ivanovi se zcela určitě nebude líbit, co tu prozrazuju, takže pardon! Ale myslím si, že tato informace Motu neuškodí, snad mu může jen pomoct.

11. Jaký je Váš nejoblíbenější u Motu vydaný titul?
Asi Pixy, to byla pro mě přelomová kniha. Čili je oblíbený z osobních důvodů. Jinak jsem velký fanda taky Donžonu...

12. Dá se očekávat, že se v budoucnu (hlavně v tom blízkém) zase nějak zapojíte do procesu přípravy dobrých komiksů pro české čtenáře?
To nevím, v roce 2005 si dám asi pauzu a pak se uvidí. Hlavní je nic nikomu neslibovat, takže neslibuju.

13. Co vzkážete čtenářum ComXu?
Že jsem nečekal, že tento rozhovor (asi můj poslední motovský) bude viset právě zde. Pokud jsem nárazově sledoval zdejší auditko, většinou se tu řešily komiksy jiného typu, než jaké vydáváme my, a pokud už někdo zmínil třeba Donžon, většinou mu musel Zack připomínat, kdo to vydal a co to vlastně je. Ale jestli je Mot zajímá, tak je to fajn. Každopádně přeju čtenářům comXu dobrej rok 2005, Zackovi nenadávejte, že je línej, já vím, dobře, co to obnáší věci udržovat, podporujte svého oblíbeného komiksového nakladatele, ať je to kdokoli, čtěte si komiksy na veřejnosti, aby bylo vidět, že to není nic podřadného, odpusťe mi, že píšu "komiks" a né "comics", je to jen otázka zvyku, a snad bych se měl rozloučit nějak stylově, nějakým zvoláním jako "vy zgurvysyni, až já vás přetáhnu svym hákem...!" -- Ale ne, prostě se mějte fajn.

mára (27.12.2004)
mára [20:29:20 07.01.2005]
Zkus treba Svetla Amalu.. :)

mára [20:28:25 07.01.2005]
Podporit? Skoupit vse co vydali, zaplatit reklamni kampan v Reflexu a zajistit jim nejakej grant na vydavani by jim snad pomohlo :)))

J.R. [13:34:10 07.01.2005]
Proboha, takova strasna zprava hned ze zacatku roku? Ja mam vsechny Padoucnice, Oskara EDa, Zemi tri usmevu, samozrejme Pixyho, Exit, na ComiCZconu chci zakoupit kalendar a Inseminatora. Kruci, jak vas jeste podporit?

mára [21:04:23 05.01.2005]
mozna by pomohlo zalozeni nejakeho konta "SOS MOT" :)...hm blbej vtip

vifi [15:14:04 05.01.2005]
hlavne dovydavat Padoucnici

mára [21:27:45 04.01.2005]
hlavne aby letos vydali ty Svetla Amalu. Nez z toho uplne vyrostu :)

mára [21:27:13 04.01.2005]
"super"...

mára [21:26:43 04.01.2005]
Myslim, ze po nich neni. Veril bych odpovedi na otazku #9. Ale rek bych, ze lhuty mezi komiksama se dooooooooooost prodlouzi...skoda. Kazdopadne pred Inseminatorem klobouk dolu. fakt duper napad.

Zack [16:38:18 04.01.2005]
... jo jo, delali ten undeground... jestli je po nich, tak je i po alternativni cesky scene... nic proti mainstreamu, ale je to skoda

vifi [16:20:04 04.01.2005]
Stable a Nemecek jsou frajeri. Vydavaji veci pro minoritu v minorite, k tomu je zapotrebi poradny kus odvahy a nadseni. Comicsy, ktere vydali jsou vyjimecne veci.

Zack [15:55:39 04.01.2005]
Smutny hlavne je, ze predstavitel comicsoveho vydavatelstvi rekne, ze kasle na comicsare, ze se chova tak, ze ho na jedine akci sveho druhu v tyhle zemi organizatori uz definitivne a oficialne nepozvou. Proc by ho taky zvali, kdyz ho to ocividne vubec nezajima...

Ale dobra zprava... Sakyk (Komiks.cz) do budoucna planuje nejakou megaakci pro sirokou verejnost (ne pro comicsare, proste po vsechen lid :) ... to si myslim bude pro CC idealni... my sme si letos s Turloghem rekli, ze comiCZcon bude takova hardcore akcicka pro lidi, co comics nejen konzumujou...

Zack [15:51:08 04.01.2005]
mara: ja sem znamy antikrist a Jezise bych na con pozval :)

karel: 1) je to nase akce a po zkusenostech s ComicsCentrem a jejich chovanim na conu, jejich chovanim vuci nam a jejich chovanim obecne jsem usoudili, ze je tam mit nemusime. 2) je to vydavatel, ktery jde pres mrtvoly a je schopny v konkurencnim boji sahnout k ledascemu (coz dokazu jako podnikatel respektovat, jako comicsari je mi z toho na bliti), komunite fakt moc neprospiva.

Jasne, nekomu staci, ze vydavaji. A jako proc ne? Ja proti jejich existenci vubec nic nemam, ale na con jsme je nezvali, protoze na nas stejne ostentativne serou (viz loni) nebo prijdou, odmitnou mit vlastni blok, ale rusi pri bloku cizim (viz predloni). Kdyz mi nekdo na party nablije do akvarka a neni to vylozene dobry kamarad, tak ho vyhodim a uz nikdy nepozvu...

mára [08:40:44 04.01.2005]
Mas pravdu, je to smutny.

karel [07:54:40 04.01.2005]
zack: mrzi me ze u tak ojedinělý akce v našich šířkách o jednom vydavateli, kteří se dají spočíst na dvou rukouch, můžeš říct, že "je tam nechceme". Smutné! dobrá poznámka do diskuze o té naší/vaší komiksové komunitě

mára [19:07:24 03.01.2005]
Zack: ale Ty jsi znamy antiDortista :)

Zack [11:30:08 03.01.2005]
Netorack: kdysi sem poslal otazky pro rozhovor Dortovi... vysral se na me, nemel ani tolik slusnoti, ze by na muj email odpovedel. Tolik ke ComicsCentru... ne, na conu nebudou (jednak se tam necpou, druhak je tam nechceme).

Netorack [16:03:37 01.01.2005]
Bezva článek, více takových! (někdo z Comicscentra, když - asi - nebudou na comiczconu, překladatelé, grafici, kteří dělali na knihách, co u nás vyšly...?)

karel [14:40:15 28.12.2004]
díky za pěknej příspěvek vypadá to že se karta obrací a bude tu zas co číst jo co takhle Martin Přibyl jako, tedy, pokračovatel

mára [10:02:20 28.12.2004]
A kdyz budete mit prani. s kym byste si radi precetli "rozhovor", klidne piste. Budu jen rad.

1997 - 2005 © comX.cz