Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Calvin & Hobbes
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Americký karikaturista a tvůrce novinového komiksového stripu Calvin a Hobbes William B. Watterson se narodil 5. července 1958 ve Washingtonu, D.C., odkud se jako šestiletý přestěhoval do Chargin Falls v Ohiu. V roce 1980 úspěšně dokončil studium politologie na Kenyon College v Gambier, v současné době žije s manželkou Melissou v Hudsonu.
Kreslení a tvorba komiksů provází Wattersona po celý život; Calvin a Hobbes (denně 18. XI 1985 - 31. XII 1995) představuje jeho první profesionální práci, jíž se zároveň dostalo světového ohlasu. Universal Press Syndicate Calvina a Hobbese úspěšně prodal do více než 2300 novin na celém světě a ve spolupráci s Warner Books vydal 16 stripových sbírek o několika stech stranách, doplněných o Wattersonovy texty z oblasti historie, teorie, ekonomiky a estetiky novinového stripu. V roce 1992 byl Watterson nominován National Cartoonists Society jako "Outstanding Cartoonist of the Year" na Reubenovu cenu, kterou předtím získal i v letech 1986 a 1988 jako její nejmladší vítěz vůbec. Svět novinového stripu opustil na konci roku 1995; další možnou spolupráci s Universal Press však nevyloučil.
Stručná charakterisktika Wattersonova díla pomocí několika slov není možná, pokud se nechceme dostat k nepravdivým a zobecňujícím zjednodušením. Watterson je autor jednoho stripu, který během nedlouhých deseti let své existence nabyl nebývalé šířky a hloubky. Hra s detaily, slovy a výrazy, Wattersonova tvůrčí invence a postavy nahlížející na svět jako labyrint tajemných významů a událostí - pro to všechno lze ke každému případnému stručnému profilu Calvina a Hobbese najít řadu různých výjimek. Proto tento text připomene především klasické série, k jejichž tradici se Watterson hlásí a které ve stripu 'boy and his tiger' našly toho nejlepšího následovatele.


Byly to s největší pravděpodobností Peanuts (1950-2000) Charlese Schulze, které Wattersona přivedly na dráhu autora vlastního komiksového stripu. "Knížky Peanuts byly mezi prvními, které jsem četl, a jak jsem je jednou uviděl, věděl jsem, že chci kreslit komiksy,[1]" uvádí Watterson. Emocionální rovina v pozitivním smyslu a citlivý přístup ke všem stránkám života jsou devizy Calvina a Hobbese, jejichž předobrazem může být věčná smůla Charlieho Browna a melancholie bezcitného světa Peanuts 60. let. Proto se Watterson nemusí obávat výběru z žádného tematického pole. Ať už se námět týká osudu, smyslu života nebo jeho konce, Calvin a Hobbes poskytnou na téma původní a překvapivý pohled; i tady platí, že nic není překvapivějšího než pravda.

Tato skutečnost tvoří také základ většiny nedělních stripů. Půlstranové barevné eposy se častěji než denní komiksy pouští za výpravami neohroženého astronauta Spiffa, sledují souboje prehistorických plazů nebo vojenské mise, při nichž Calvinova základní škola kapituluje pod dávkou naváděných raket vzduch-země. V jistém ohledu představují poctu dalšímu komiksu Wattersonova dětství, stripu Pogo Walta Kellyho. Akční kresba a dynamické rámování nejlépe ilustrují nejen události, jimž je ve stripu přiřazen statut "opravdovosti" či "reality", ale slouží i k zachycení takových dějů, o jejichž reálnosti Calvin okolní svět jen stěží přesvědčuje.


Snad i díky Pogu, jehož stripy v době imperativní politické korektnosti let čtyřicátých a padesátých neváhaly satirizovat každodenní politiku, Watterson v Calvinu a Hobbesovi tematizuje nejen všudypřítomné působení masmédií, ale skrze krystalicky semiautobiografickou postavu Calvinova otce také ostatní stránky moderní průmyslové společnosti: kvalitu pokulhávající za kvantitou, život podřízený technice a obchodní zájmy nadřazené všem ostatním.

Je to ovšem Krazy Kat (1915-1944) George Herrimana, jejíž nevšední poetika podnítila Wattersona k tvorbě mnoha příznačných kvalit Calvina a Hobbese. "Osobně pro mě kouzlo tohoto stripu nespočívá ani tak v tom, co říká, jako jak to říká," přiznává Watterson. "Svým osobitým nekompromisním obrazem, rafinovanými vrtochy a neobvyklou krásou je Krazy Kat jedinečná.[2]" Jak vysvětlit narativní platformu stripu, která osciluje mezi banalitou a dadaistickou absurditou?

Watterson je autor, který učí čtenáře vidět svět jinak, v jiném světle. Jeho dílo zprostředkovává kontakt s novými, nevšedními věcmi a úhly pohledu. "Když přijdu s nápadem, dívám se na něj Calvinovýma očima. Calvinova povaha umožňuje na jakýkoli podnět odpovědět celou škálou možných reakcí, takže se k němu připojím a uvidím, co udělá,[3]" uvádí Watterson. Číst jeho stripy znamená dívat se očima jeho postav, a pokud se tomuto pohledu skutečně otevřeme, pocítíme stejnou energii a radost, která stála u jejich zrodu. S Wattersonovým mimořádným přístupem k vlastnímu dílu, zřetelným například na nulovém licenčním programu, souvisí i výtvarná stránka Calvina a Hobbese. Úspěšná snaha udržet strip kvůli koherenci fikčního světa pouze v jednom médiu umožnila Wattersonovi dovést funkčnost své tušové line artové kresby prakticky k dokonalosti. Ať už se jednalo o emoční rozsah figur nebo ztvárnění zimní krajiny, efekt stylizace byl vždy maximální. "To byla Wattersonova největší síla, schopnost vmanévrovat čtenáře za použití velmi mála linek do vidění toho, co si přál, aby viděli," konstatuje Joe Peicott[4]. Wattersonova optika tvoří myšlenkový základ celé jeho tvorby, je to právě ona, která jeho dílo spojuje v jeden rozsáhlý celek. "Pravda je taková, že moje postavy si píšou svůj vlastní materiál. Předkládám jim situace a poslouchám je. (...) Prakticky veškerá komika stripu vychází z povah jeho postav; nikdy by mě nenapadly Calvinovy úsečné odpovědi, kdyby je Calvin neříkal.[5]" Optika jeho postav přestává být pouhým tématem příběhu, ale stává se něčím, z čeho přímo vychází, co je součástí vlastní struktury díla. Jeho konzistence umožnila promítnout svůj příznačný rys do každého ztvárněného motivu a přestalo tak být pouhou mimesis.


[1] Watterson, Bill: On My Influences. In: Calvin and Hobbes Resurrection
[2] c.d.
[3] Watterson, Bill: On the Process of Making Comic Strips. In: c.d.
[4] Peicott, Joe: The Art of Calvin and Hobbes. In: c.d.
[5] Watterson, Bill: On the Process of Making Comic Strips. In: c.d.
ZSS (16.01.2003)
ubik [21:53:00 14.11.2003]
i-tching

ZSS [12:39:06 22.04.2003]
Ne, myslím že není...

johni [18:52:13 17.03.2003]
garfield je lepší... ;-)))

ClimbVibe [21:27:52 17.01.2003]
Tenhle strip je fakt naprosto super. Nekde na Caramba.cz jsem si vyhledal stranky kde je par do cestiny prelozenejch stripu a strasne me to nadchlo. Myslim, ze je to jeste lepsi nez treba Peanuts. Taky bych se primlouval za vydani.

Turlogh [15:53:35 17.01.2003]
Videl jsem z C&H jenom par stripu (rikam jim "snehulakovska serie") a musim rict, ze me to fakt dostalo. A autorovi clanku skladam poklonu. Po stylisticke strance urcite jeden z nejlepsich (jestli ne nejlepsi) clanek na techto strankach.

Zack [22:39:48 16.01.2003]
Rozhodne nejlepsi strip, co existuje... zkousel sem skemrat u Pavlovskyho, jestli by to treba nechteli vydavat... marne... koukejte prijit na con a muzeme udelat nejakou demonstraci :)

mára [20:50:11 16.01.2003]
Takova nahoda - zrovna predevcirem sem si to nechal zasilat na mejla :) Je to fakt dokonaly.

1997 - 2005 © comX.cz