Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Jednoduchý koloring ve Photoshopu
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Tutorial pro pokročilé začátečníky a pro začínající pokročilé

Quacky pořád naléhal, že chce kolorovací tutorial. Tak tady je. Nečekejte, že se dozvíte jak vystínovat kouli nebo kam umístnit úběžník stínů a podobné věci - na to existuje pár dobrých knížek. Ja osobně čerpal z té asi nejpopulárnější (José M. Parramón - Světlo a stín, Svojka a Vašut, 1995). Tenhle tutoriál je jen o technologii, jak dostat ty barvy na to místo, na které je dostat chcete.

Pro tutoriál jsem použil screenshoty vyfocené při tvorbě 56. dílu Neverending Comxu.

Potřebné pomůcky: Počítač s příslušenstvím - hlavně s tabletem a Photoshopem (dál jen PS).

Předletová příprava: Tak nejdříve ze všeho potřebujeme mít hotovou finální kresbu inkoustem, fixem nebo čímkoli jiným (pokud nekreslíme kresbu také na počítači). Naskenujeme si ji ve stupních šedi v rozlišení, jaké potřebujeme (minimálně 150dpi) a pomocí nástroje Úrovně/Levels odfiltrujeme rastr papíru a případné nečistoty. Někdo používá funkci Treshold a převádí kresbu do čistě dvoubarevné - černé a bílé - kresba je pak ostřejší a nezabírá tolik místa na disku. Já se bojím, že budou vidět pixely, takže tam nějaké mezistupně šedé nechávám. (O dalších možnostech poskenovacích úprav bude další tutorial.)

Základní vrstvy: Jednou z nejužitečnejších možností Photoshopu je práce s vrstvami. Kresbu umístníme do nejvrchnější vrstvy a pojmenujeme ji např. "Ink". Nastavíme její režim na Násobit/Multiply. Všechny další vrstvy s barvami budeme umístňovat pod ní takže černá barva vrstvy Ink vše překryje a skrz bílé oblasti se prolne barva podkladu. Pro barvy objektů v popředí zavedeme vrstvu s názvem "Col" a pro pozadí vrstvu s názvem "Pozadi".

Vymezení vybarvovaných oblastí: Pro účel, který bude níže vysvětlený, potřebujeme vytvořit barevnou oblast sahající přes všechny objekty v popředí. Můžeme mít několik vrstev popředí a pozadí. V tomhle tutorialu je jenom jedno popředí (kuřák) a jedno pozadí (modrá obloha a mraky), ale záleží samozřejmě jen na vás do kolika vrstev si barvy rozvrhnete aby se vám při práci vzájemně nepletly. Teď záleží na tom, jak máme v kresbě složité tvary, což rozhodne o výběru nástroje:

  • Pokud jsou to jednoduché geometrické oblasti, vybereme je nástrojem Polygonal Lasso (nebo Obdélníkový Výběr/Rectangle Marquee) a vyplníme konvičkou Paint Bucket.
  • Pokud jsou složitější, je lepší je začmárat ručně štetcem nebo tužkou.
  • Pokud jsou oblasti jednolité můžeme použít Kouzelnou Hůlku/Magic Wand s vhodně nastavenou tolerancí jejíž výběr rozšíříme o potřebný počet pixelů pomocí Select/Modify/Expand a zase vyplníme konvičkou Paint Bucket do příslušné barevné vrstvy.
Když máme všechny objekty barevně vymezeny (někdy to může zabrat víc času něž vlastní nanášení barev) zakážeme kreslení mimo námi vymezené oblasti zamknutím prázdných pixelů příslušné vrstvy, což se provede jednoduše zaškrtávacím políčkem nad seznamem vrstev, když máme vybranou naší vrstvu (viz obrázek dole). Tím si ulehčíme práci při manipulaci s barvami - nemusíme se při tazích štětcem nebo rozmazávání barev soustředit, abychom nepřetáhli - pixely, které jsme dříve nevybarvili zůstanou prázdné i po přejetí štětcem. Jen pro úplnost: podobného efektu lze dosáhnout také použitím masky vrstvy nebo pomocí kanálů, ale to není tak názorné...

Vlastní vybarvování: Začneme pozadím - stínováním mraků. (resp. já začnu, ale líp se mi to píše v množném čísle...). Nejdřív je dobré se zamyslet, kam budou stíny padat, jakou budou mít barvu a jak pozvolný bude jejich přechod od středních tónů. Já jsem pro mraky vybral bílou barvu a pro stíny něco mezi modrou a šedou. Nahrubo si tedy připravíme plochu plného stínu, přechody naznačíme hodně zhruba, teď je nejdůležitější nezabývat se detaily (viz Screenshot 4). Tyto hrubé přechody teď rozmázneme nástrojem Nudge (ikona rozmazávajícího prstu). Pro hrubé rozmazávání se hodí síla nástroje Nudge kolem 50-60% (viz Screenshot 5).

Během rozmazávání zřejmě narazíme na pár míst, kde by přenášení barev pouhým rozmazáváním bylo moc zdlouhavé. Přechod lze také vyrobit štětcem se sníženou hodnotou Opacity (krytí). S nastavením Opacity na zhruba 20-30% doupravíme štětcem nevyhovující místa - prodloužení/zkrácení přechodů atd. (viz Screenshot 6). Při těchto jemných barevných úpravách se hodí průběžně nasávat kapátkem barvu blízkou místu, na kterém právě pracujeme. Do kapátkového režimu se ze štětcového rychle dostaneme klávesou Alt, po puštění Altu se zase vrátí štětec. Ještě dodám, že pro posouvací režim (který budeme v zoomu určitě potřebovat) stačí ve PS zmáčnkout mezerník. Na dokončování - vyhlazení přechodů se hodí nástroj Nudge nastavený na sílu 10-30%. Výsledek vyhlazování je na 7. Screenshotu.
Stejně jako jsme vystínovali mraky teď vystínujeme i kuřáka. Můžeme přidat i odlesky a další detaily, ale já se s tím do Neverendingu moc nezabýval...

Nakonec doděláme bílý podklad bublin. Zavedeme si další vrstvu např. Bubble-fill, která musí být nad všemi předchozími barevnými vrstvami. Vypneme vyditelnost vrstev Col a Pozadi. Nástrojem Kouzelná Hůlka/Magic Wand vybereme ve vrstvě Ink vnitřní oblast každé bubliny. Výběr musí sahat až někam doprostřed čáry okraje bubliny takže ho ještě rozšíříme o pár pixelů pomocí příkazu Select/Modify/Expand. Výběr doplníme ještě o vnitřní oblasti písmen O, A, B, R a podobně. Na to stačí klasický Obdélníkový Výběr/ Rectangular Marquee se zmáčknutým Shiftem (přidávání výběru). Pro případné odečítání od výběru slouží zase klávesa Alt. Vybereme vrstvu Bubble-fill, nastavíme barvu pro bubliny (bílou) a konvičkou/Paint Bucket vybarvíme výběr.

Dovybarvili jsme celý obrázek. Zbývá jen vyčistit případné přetahy přes okraje panelů. Můžeme ještě doladit barvy jejichž odstín nám moc nesedí - kapátkem nasajeme barvu, kterou chceme změnit a nástrojem Adjustments/Replace Color barvu doladíme). Když vypneme viditelnost vrstvy Ink, vypadají podkladové vrstvy nějak takhle:

Pro další prozkoumání je tady obrázek (v PSD) ke stažení. (1,65MB)

A to je vše přátelé.

mára (11.04.2005)
mára [19:09:20 20.04.2005]
Nadyzajn: hlavne je to kvuli tomu, ze u jednotlivejch vrstev si muzes jednotlive pozamykat ta nepruhledny pixely... i kdyz je pravda, ze do jedny by to slo zase resit maskama... no, ja to proste delam takhle :)

Nadyzajn [08:41:32 20.04.2005]
lobodlak: to by slo klidne udelat i stetcem a v jedny vrstve. ta dalsi je tam kvuli navratnosti...a taky je to vic "skilled" :P

winnossa [20:43:14 11.04.2005]
moc pekny ... celkem poucny. asi s tim flashem fakt prastim.

lobodlak [20:24:58 11.04.2005]
no tohle...a já si řikal jakej na to máš kurňa brush a von to rozmazává v jiný vrstvě....že mě to taky nenapadlo :)

Quacky [01:00:00 11.04.2005]
mára: Good Job :)

mára [00:12:39 11.04.2005]
damn... v tom predposlednim odstavci ma byt vIditelnost, samozrejme. nakej zkrat :(

1997 - 2005 © comX.cz