Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Třetí testament #1 a #2
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Konrád z Marburgu býval kdysi inkvizitorem. Pak se jeho vlastní mašinérie obrátila proti němu a dala mu příležitost ochutnat, jaké to je, dívat se na svět zpod připravené hranice. Bůh ale nakonec rozhodl jinak, a tak o dvacet let později, tedy v roce 1307, můžeme vidět tohoto muže, který celou tu dlouhou dobu úspěšně předstíral, že je opravdu mrtvý, jak vstupuje do bran Paříže.

Poslal pro něj jeho dávný přítel, arcibiskup Charles z Elsenoru. Před nějakou dobou vyslal své podřízené do františkánského kláštera Veynes, aby zde prozkoumali manuskripty objevené v tajné podzemní místnosti. Klášter však krátce na to lehl popelem a všichni mniši zahynuli. Protože z mnoha politických důvodů nemůže zakročit přímo, požádá Charles o pomoc v této delikátní záležitosti Konráda.

Konrád misi nejdříve odmítne, ale Charlesovo tělo přibité na kříži v Notre Dame ho přesvědčí, že by si měl celou záležitost ještě promyslet. A to pokud možno rychle a navíc v běhu, protože nepřátelé - povětšinou staří známí - se najednou rojí jako vzteklé včely. K tomu mu ještě na krku zůstane Charlesova schovanka Elizabeth, která se odmítá nechat uklidit do bezpečí a za každou cenu chce pomáhat v pátrání, především proto, aby pomstila otčímovu smrt.

Povaha onoho dokumentu, kterého se polovina zasvěcených bojí, druhá polovina po něm prahne a třetí polovina už kvůli němu zemřela (a tudíž nám už nekazí tento zdánlivě nesmyslný výpočet), nezůstává pro hlavní hrdiny tajemstvím dlouho, proto snad nic nezkazím, když ho vyjevím i vám. Jedná se o denník jistého Júliuse ze Samárie, jehož jméno bylo z bible z opatrnosti vypuštěno. Tento muž dostal od Boha (resp. od jeho apoštolů) do opatrování skříňku, kterou neměl nikdy otevřít. Jeho úkolem bylo dobře ji schovat před lidmi na bezpečném místě, což také učinil, avšak zanechal po sobě (nedopatřením? úmyslně?) i cestovní denník, který k tomuto místu může kohokoliv přivést. (Pokud si ho ovšem dokáže přečíst. Aramejsky…) A co je obsahem oné tajuplné skříňky? Nuže, to také není zas tak velké tajemství, vzhledem k tomu, že to autoři rafinovaně napsali i do názvu samotné comicsové série [1].

Musím se přiznat, že mě Třetí testament svým nápadem, příběhem i zpracováním docela příjemně překvapil. Ačkoliv nepatřím mezi věřící (nebo právě proto?), dobře napsaný příběh pohrávající si s náboženskými dogmaty dokážu ocenit. Líbí se mi především myšlenka, že v bibli není tak úplně všechno, že svaté texty mohly být a byly manipulovány. (Ačkoliv není úplně novátorská, s podobnou problematikou si pohrávají například Satanské verše, nebo Evangelium podle Jidáše.) Vybrané prostředí a rekvizity - inkvizice, klášterní knihovny, neznámé manuskripty - také nutně napovídají o lehké inspiraci Jménem růže Umberta Eca, kterýžto dojem zesiluje podobný osud hlavních hrdinů (oba jsou bývalí inkvizitoři, nyní v nemilosti) a také nápadná podoba hlavního hrdiny s Seanem Connerym. [2]

Naštěstí však zůstává opravdu jenom u inspirace a celý příběh se obejde bez jakéhokoliv vykrádání. Ba právě naopak, pevně stojí na vlastních nohou, z jedné strany podepíraný bohatou fantazií a z druhé strany zjevnou erudovaností autorů. Z celého textu i kresby přímo čiší, kolik vědomostí z geografie, historie a náboženství bylo potřeba shromáždit, aby toto dílko mohlo vzniknout [3]. Samotný děj je pak vystavěný pečlivě a bez logických chyb, navíc s dobrým smyslem pro gradaci, věrohodnými intrikami a efektními záhadami.

Tempo vyprávění se mění téměř periodicky. Rychlá akce, kde na celé stránce nenajdete skoro ani slovo, se střídá s poměrně dlouhými vysvětlovacími dialogy a občasnými Elizabethinými (protože ona je průvodcem děje) vnitřními monology. Nikde jsem však neměl dojem, že by se mluvilo příliš nebo zbytečně. Právě naopak, autoři informacemi uvážlivě šetří a dávkují je opatrněji než hadí sérum, takže i po přečtení dvou dílů toho pořád mnoho zůstává nakousnuto, ale nevyjasněno, což pozitivně dráždí čtenářovu zvědavost.

Ani na grafické stránce tohoto díla se neopovažuji mnoho zkritizovat. Kresba je precizní a realistická, místy jeví sklony k úspornému stylu typickému například pro kresbu Tarquina nebo Mouriera (že by nová francouzská škola?), což ovšem není na škodu. Je dynamická, díky čemu skvěle zvládá bojové scény, s oblibou využívá zvláštní a nečekanou perspektivu a dobře se vyrovnává i s mimikou postav. Skvělá je rovněž práce se světlem a stíny, což v kombinaci s výborným coloringem umožňuje úspěšně experimentovat se zastíněnými a polozastíněnými obličeji či siluetami. Evidentně nejvíc se ale autor vyžívá v kreslení velkoplošných obrázků zobrazujících města, katedrály, obrovské interiéry, hrady a divokou přírodu a musím konstatovat, že výsledný efekt je opravdu působivý. A abych nezapomněl, úchvatné jsou rovněž obálky alb malované na plátně.

Famózní úspěch této série je o to víc šokující, že se jedná o debut dvou velice mladých autorů (Dorison je narozen 1974, Alice dokonce 1976!). První díl se objevil na francouzském trhu v roce 1997, čtvrtý díl se očekává na jaře 2003. Protože se názvy jednotlivých alb symbolicky odvolávají na evangelia Nového Zákona, můžeme - snad oprávněně - předpokládat, že to bude díl poslední.

Tentokrát jsem hlavně chválil, ale pevně doufám, že právem. V Třetím testamentu najdete motivy vesměs klasické, přesto však není příběhem zcela triviálním. Snoubí v sobě dobrý a čtivý scénář s líbivou kresbou, a to je myslím skoro maximum, co by člověk od comicsu mohl chtít.

[1] Jenom abychom předešli případnému nedorozumění, krátká porada se slovníkem cizích slov: testament m (lat.) 1. práv. poslední pořízení; závěť; pořízení pro případ smrti; 2. Starý n. Nový zákon bible. Tak schválně, který význam si asi autoři vybrali?
[2] ztvárnil otce Williama, hlavního hrdinu Jména růže, v jeho filmové podobě - pro případ, že jste to neviděli
[3] Pokud by vás to zajímalo, podívejte se na www.ateliervirtuel.com/3testament, domovskou stránku této série, kde najdete i přehled a stručný obsah některých použitých historických dokumentů.

Třetí testament 1: Marek, aneb probuzení lva
Třetí testament 2: Matouš, aneb tvář anděla
Scénář:
Xavier Dorison, Alex Alice
Kresba: Alex Alice
Původní vydání: Glénat, 1997, 1998
Polské vydání: Egmont, srpen a listopad 2002
Turlogh (28.01.2003)
azteck [21:29:43 06.02.2003]
Už si to značím do kalendáře.Nevíte v kterém měsíci?? :-))

ogre [13:29:39 03.02.2003]
aliasss, uz v roku 2052 ? Huraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :-)

aliasss [11:52:52 01.02.2003]
Nechci to zakřiknout, ale prej už 2052 :-))) ale potvrzený to ještě nemám :-(

ogre [08:39:42 28.01.2003]
Polské vydání: Egmont, srpen a listopad 2002 - Cechy 2053 ? :-)))))))))))) Egmont je proste Egmont

ogre [08:39:07 28.01.2003]
vyzera to slusne, bibliu mam prestudovanu aj ked nie som nabozensky zalozeny, mohlo by to byt zaujimave to precitat

azteck [00:11:36 28.01.2003]
Souhlasím s Turloghem.Výborný příběh i kresba (ty katedrály atd. jsou opravdu super vyvedené).Už se těším na další díl.Kdy už se konečně probudí český egmont???

1997 - 2005 © comX.cz