Hlavní stránka
Publicistika
comicsDB
Galerie
Auditorium

 Ekologie versus comics
PŘIHLÁŠENÝ: -----
Každý z nás se dívá na svět skrze filtr zkušeností a vědomostí, které během života obdržel. Mně se dostalo vzdělání především biologického směru, a tak asi není divu, že se na mnoho věcí, i zdánlivě s přírodou nesouvisejících, dívám očima přírodovědce. V této úvaze se pokusím předestřít několik myšlenek, které mě napadají, když se na českou comicsovou scénu podívám očima ekologa-amatéra.

[V hranatých závorkách budou v dalším textu uváděny "překlady" odborných termínů do "lidské" řeči. Předem se omlouvám všem biologům, že jsem ve snaze udržet text aspoň trochu přehledný a čtivý některé definice zjednodušil až na hranici pravdivosti.]

Aniž bych se zdlouhavě rozepisoval o filozofickém pozadí celého problému, přednesu svoje základní tvrzení, ze kterého budu dál vycházet, jako dogma.

Všichni jsme výsledkem několika stovek miliónů let trvající evoluce a přírodního výběru a máme tyto principy zakořeněny hluboko v DNA. Ať chceme nebo ne, nutně ve svém chování následujeme vzorce, které nám evoluce určila. Neodvážil bych se tvrdit, že všechno, co děláme je jenom variací na přírodní schémata; přece jenom, náš mozek (který je mimochodem pouhým "by-produktem" evoluce smyslových orgánů) nám dovoluje vymýšlet si věci, které by přírodu nikdy nenapadly. Myslím si však, že většina funkčních principů a systémů má svůj předobraz ve vztazích fungujících v přírodních ekosystémech, čehož asi nejlepší ukázkou je kapitalismus. A nebo například i - dle mého názoru - comicský trh.

Podívejme se nejdřív na to, jak takový ekosystém vzniká. K zahájení tohoto procesu může obecně dojít ve dvou případech: buď se ekosystém snaží etablovat [zabydlet] v prostředí, kde před tím nikdy nebyl (např. přechod organismů z moře na souš) nebo se snaží znovu obsadit prostor, ve kterém byl (on nebo jeho předchůdce) zničen náhlou katastrofou (např. požár, dopad meteoritu). Bez většího mentálního úsilí asi každý dojde k závěru, že českého comicsového trhu (dále jen ČCT) se týká první případ.

Vývoj ekosystému má učebnicově tři sukcesní [vývojová, postupně následující] stádia: pionýrské období, období rozvoje a vrcholové období (alias klimax). První období je charakteristické nástupem tzv. pionýrských druhů. Většinou se jedná o r-stratégy [organismy, které produkuje málo kvalitní a krátko žijící, ale velice početné potomstvo - upřednostnění kvantity před kvalitou] s vysokou ekologickou valencí [schopnost přežívat v široké škále měnících se podmínek], počet druhů je malý a rychle se mění. Pionýrské druhy nastolí základní ekologické vztahy a jednoduché potravní řetězce, často však v ekosystému nepřetrvávají v jeho dalších obdobích, případně je jejich úloha jenom minoritní [menšinová]. Ve druhém období přichází na scénu druhy, které založí dlouhodobě funkční ekologické vazby a potravní řetězce. Zvyšuje se podíl K-stratégů [organismy, které produkují málo početné, dlouho žijíci potomstvo - upřednostňují kvalitu před kvantitou] a specialistů. Třetí období je vrcholovým stádiem ekosystému. Nedochází v něm k dalšímu vývoji, vztahy a vazby jsou etablované a vyvážené, zároveň však velice citlivé k jakýmkoliv vnějším zásahům (myšleno na úrovni jednotlivých vazeb, jako celek je klimaxové stádium relativně rezistentní). Toto období je charakteristické vysokým podílem K-stratégů, často s velmi úzkou ekologickou valencí.

Co všechno z toho můžeme pozorovat na ČCT?

První, čili pionýrské, období je myslím beze sporu. Začalo někdy kolem roku 1990, poté, co zde "vznikl" prostor pro comicsový ekosystém. Toto období bylo velice bouřlivé a dynamické, vydavatelé (r-stratégové) přicházeli a odcházeli rychleji než vlaky na Hlavní nádraží. Zkusili si vydat jeden dva tituly, často v obrovských nákladech, a pak vymřeli nebo odešli do jiného ekosystému. Většinu z nich možno považovat za neúspěšné imigranty [přistěhovalce] do nového prostoru, někteří však odvedli i svůj kus pionýrské práce - ku příkladu budiž dána dodnes mnohými hořce oplakávaná Kometa.

Že se ČCT zatím nedostal do klimaxového stádia, to je také mimo veškerou pochybnost. Problémem, o kterém by se ale dalo diskutovat, zůstává, zda se už dostal alespoň do toho druhého stádia, stádia rozvoje. Osobně si myslím, že by s jistou opatrností bylo možné tvrdit, že ano. Objevilo se zde již několik K-stratégů (Crew, Mot, BB Art), jejichž produkce není příliš vysoká, zato ale vykazují relativní stabilitu a schopnost udržet se v konkurenci. Svou neustávající činností jak v oblasti vydávání, tak osvěty, upevňují své pozice, ale zároveň umožňují příchod dalších "organismů" (např. Egmont).

Permanentní hrozbou pro druhy s malou populací (což s výjimkou BB Artu všichni vydavatelé na českém trhu rozhodně jsou) bývají náhodné fluktuace [výkyvy] vnějších podmínek. Názorně nám pravdivost tohoto tvrzení předvedlo vydavatelství Crew, když se v roce 2000 náhle rozpadlo na tři nezávislé subjekty (řečeno v biologických termínech, došlo k sympatrické speciaci [vznik nových druhů v rámci stejného geografického prostoru] a vzniku tří dceřiných druhů), z nichž dva už de facto neexistují a ten třetí, původní, se ještě teď vzpamatovává z období dlouhého útlumu. Zajímavé paralely mezi ekosystémem a ČCT možno pozorovat například i ve výběru ekologické niky [funkční prostor organismu, jeho specifický "úkol" v ekosystému, kterým se liší od všech ostatních organismů ve stejném ekosystému]. Většina vydavatelů (BB Art, Crew, částečně a s výhradami Mot) se snaží kráčet cestou generalistů, chtějí zapůsobit na co nejširší okruh čtenářů. V podmínkách nehostinného nebo proměnlivého prostředí je tato strategie velmi výhodná, neboť umožňuje za každých okolností vytěžit aspoň minimum zdrojů nutné k přežití. Druhy si však takto zároveň mnohem víc vzájemně konkurují, a pokud dostupné zdroje nejsou dostatečně úživné, dříve nebo později nutně způsobí buď extinkci [vyhynutí] jednoho z druhů, nebo jeho specializaci. I to je možné na ČCT pozorovat, proto ačkoliv se zmínění generalisti pořád zaměřují v obecném smyslu na masu ("mainstream"), Crew vydává sebrané booky amerických superhrdinských sešitů, BB Art evropská alba a Mot evropskou "nezávislou" scénu.

Úplně opačnou, leč rovněž uplatnitelnou strategii, zvolilo (nebohé) vydavatelství Calibre. To se prakticky okamžitě (po krátkém "generalistickém" období - Comics, Spiderman) vrhlo na cestu extrémní specializace. Tlusté exkluzivní booky, kvalitně zpracované, ale za vysoké ceny, úzká a omezená zákaznická základna. Viděno z pohledu biologa se jedná o ukázkového specialistu a navíc endemita [organismus s reliktním, zbytkovým areálem výskytu]. Takto přizpůsobené druhy mají natolik úzkou ekologickou niku, že se o ní zpravidla nemusí s nikým dělit a ve svém omezeném rozsahu dokážou existovat i s extrémně malou populací. Bohužel, endemit je rovněž velmi citlivý na jakékoliv vnější změny podmínek, což nám Calibre neopomnělo předvést.

Na tomto místě se ovšem nabízí i otázka: je ČCT vůbec dostatečně úživným prostředím, aby zde mohl existovat rozvinutý a funkční ekosystém? Nejspíš se budeme muset smířit s tím, že deštný prales tu nikdy mít nebudeme (ten mají asi jenom v Japonsku). Pravděpodobnost vzniku savany (USA) nebo subtropického lesa (Francie) je asi také mizivá, snad nejvíc, na co se můžeme rozumně těšit je smíšený les mírného pásma, i když já (jako věčný pesimista) bych to viděl tak maximálně na tundru nebo tajgu. Možná se časem ukáže, že je zde tak málo prostoru a tak málo zdrojů, že na nich nepřežije nic jiného, než jeden dva endemiti…

Je zřejmé, že o mnohých názorech a přirovnáních, která jsem zde přednesl, by bylo možné diskutovat, nesouhlasit s nimi, nebo je dále rozvíjet; stejně tak by bylo možné hledat další paralely, kterých bude určitě mnoho. Pokud máte někdo potřebu se k tomu všemu vyjádřit, podpořit můj názor a nebo mě naopak přesvědčovat, že se mýlím, perte to do mě. Rád se poučím.
Turlogh (21.02.2003)
MilanH [17:10:04 25.02.2003]
Rankir: Ja som nieco pisal o vydavani slovenskej mutacie?

ogre [08:15:32 24.02.2003]
Vsetko by bolo fajn, ale na Slovensku ma na donasku knih a comicsov monopol nemenovana blavacka firma (Brloh:-) a ona ma sialene prirazky. Takze normalny fanda comicsov si ich musi dat doviezt z Ciech ak nechce preplacat booky o 150 - 300 Sk/ks (samozrejme + postovne pokial nie si z Blavy)

azteck [21:25:02 23.02.2003]
Na slovensku to už asi pomalu přechází v poušť,naštěstí zavlažování z česka zabránilo totální erozi.Doufám,že u nás nedojde k podobnému vývoji a nebudeme se muset spoléhat na mezinárodní pomoc (somálští comicsoví fandové jsou na tom určitě hůř).Musíme položit pevné základy budoucího pralesa (někdo musí být optimista) s velkou různorodostí druhů. A proto je třeba hnojit a hnojit a h.....:-))

Rankir [00:41:41 23.02.2003]
MilanH: Rekl bych spis, ze Slovaku je jeste o polovinu min nez Cechu, tudiz pokud se to tady snad alespon zaplati, na Slovaci je jasne, ze se to zaplatit nemuze ani omylem... A vzhledem k tomu, ze neni pro Slovaky problem cist veci v cestine, slovenske vydani neceho, co uz vyslo cesky je nosenim drivi do lesa. Cili tak - jestlize my (jako Cesi) v tomhle ohledu "trpime" tim, jak je nas malo, vy (jako Slovaci:) to mate dvojnasob...

MilanH [19:29:09 22.02.2003]
Skvely clanok. Nech mi nikto nehovori, ze pri komiksoch sa neda aj nieco naucit! Len by ma zaujimalo ako by sa dal opisat slovensky komiksovy trh (alebo ekosystemy). No asi takto - prisiel Semic, odisiel, a to je vsetko. Ale mam jednu vyhradu. Nemalo by sa hovorit o ceskom komiksovom trhu, ale skor o cesko-slovenskom komiksovom trhu. Je tu dost vela ludi co tieto diela tiez kupuje, hoci po prepocte na slovenske koruny a roznych prirazkach nas to vyjde omnoho viac (napr. Zazraky nas stoja asi o 180 Kc viac ako v CR). Berme to tak, ze na Slovensku vydavaniu komiksov nepraju podnebne podmienky.

mára [22:28:38 21.02.2003]
Turlogh: ta tva paralela je proste dokonala :)

mára [22:26:25 21.02.2003]
Jenom me v tomhle prirovnani napadlo, ze mozna neni moc vyhodny tvorit "monokultury" - tj. specializovat vydavatelstvi jen na komiksy - ale rozmanite kultury - jako BBArt, co dela i normalni knihy a pak mu tak nevadi vykyvy v poptavce jenom po komiksech

1997 - 2005 © comX.cz